JURNAL PRAKTIKUM MINGGU 3

 

ميڠݢو ڤرکيتيکوم : 2

تاريخ : 7 سڤتمبر 2023

تاجوق جورنال : اکتيۏيتي دان قاعده ڤڠاجرن يڠ تيدق مناريق

 

1. ايسو يڠ دفوکوسکن

ستله دوا ميڠݢو ساي براد دان مڠاجر د سکوله ترسبوت, ساي منداڤتي مسئله اوتام يڠ ڤرلو ساي بري ڤرهاتين ترلبيه دهولو اياله کأداءن دان کبرسيهن کلس .  حال اين کران ٫  کأداءن کلس دان کبرسيهن منجادي ساله ساتو اسڤيک ڤنتيڠ دالم منجالني ڤمبلاجرن.

ساله ساتو فکتور يڠ ممڤڠاروهي ڤمبلاجرن دان ڤڠاجرن موريد اياله سواسان دان اقليم بيليق درجه (روسني دان رملة, 1998). ماناكالا, اسڤيک يڠ ڤرلو دامبيل برت دالم موجودکن اقليم بيليق درجه يڠ باءيق اياله سواسان فيزيکل.  ڤڽليديقن منونجوقکن سواسان فيزيکل بيليق درجه ممبري سومبڠن کڤد تاهڤ ڤمبلاجرن موريد.

ڬورو ڤرلو ممستيکن سوسون اتور د دالم بيليق درجه مستي تراتور دان کلڠکڤن بيليق درجه يڠ منچوکوڤي سبلوم ممولاکن سيسي ڤرسکولهن اتاو ڤڠاجرن دان ڤمبلاجرن.  سلاءين ايت٫  ڬورو ڤرلو ممستيکن بيليق درجه براد دالم کأداءن برسيه دان سسواي اونتوق مڠاداکن ڤروسيس ڤڠاجرن دان ڤمبلاجرن .

2. اناليسيس ايسو يڠ دفوکوسکن (ڤونچا دان کسن)

ساي مراساکن مسئله اين تيمبول بسر کموڠکينن دسببکن اوليه :
-
 کسدرن موريد تنتڠ کچرياءن دان کبرسيهن کلس دان ديري سنديري براد د تاهڤ يڠ امت رنده .

-  کسدرن اونتوق ممڤرسيهکن کلس امت کورڠ دالم ديري ستياڤ موريد .
-
 تياد صيفت تڠݢوڠجواب دالم ديري ستياڤ موريد اونتوق منجاݢ کبرسيهن کلس
-
 سيکڤ مالس دالم ديري موريد اونتوق ممڤرسيهکن کلس
-
 سيکڤ سمبيل ليوا موريد٢ ترهادڤ کبرسيهن کلس

3. کاجيان ترهادڤ ايسو

منوروت National Advisory Committee On Creative And Cultural Education (1999) ٫  ڤڠاجرن کرياتيف اداله ڤڠاجرن يڠ مڠوتاماکن ستراتيݢي مڠاجر يڠ مليبتکن موريد سچارا اکتيف  ڤڽسواين ستراتيݢي دݢوناکن دڠن جولت عمور ٫  کونتيک‌س دان ايديۏيدو سرتا ممبري فوکوس کڤد کريلۏنن ڤرکارا يڠ دڤلاجري اتاو دعالمي اوليه موريد٢

4. چادڠن دان ايديا ڤڽلساين مسئله
چادڠن يڠ ساي امبيل باݢي مناڠني مسئله اين اياله :

 

-          موجودکن سواسان ڤمبلاجرن يڠ داڤت مرڠسڠ مينت موريد دڠن باهن بنتو مڠاجر دان ڤمبلاجرن ابد ک  21.

-          ڬورو مننتوکن ڤندکتن دان تيکنيک يڠ سسواي دڠن ڤرکمبڠن موريد .

-          بربينچڠ دڠن ڤنشرح ڤڽليا دان ڬورو ڤمبيمبيڠ .


5. تيمڤوه ماس ڤڽلساين : ساتو ميڠݢو

 

6 تيندقن سوسولن

تيندقن ساي باݢي مناڠني مسئله اين اياله ساي ڤرلو ممباچ باݢي منداڤتکن ڤڠتاهوان باݢايمان ڤمبلاجرن ابد ک-21 دوجودکن باݢي موجودکن سواسان ڤمبلاجرن يڠ مناريق مينت ڤلاجر .  ڤمبلاجرن يڠ مڽرونوقکن ڤرلو مليبتکن کرياتيۏيتي ڬورور دالم موجودکن سواسان يڠ مناريق دان برمعنا .  کڽاتاءن اين دسوکوڠ اوليه بهاݢين ڤنديديقن ڬورو (2009)  ٫  ياءيت سأورڠ ڬورور سهاروسڽ براوڤاي موجودکن سواسان ڤمبلاجرن يڠ برمعنا ٫  برکسن سرتا داڤت منيڠکتکن مينت موريدڽ ملالوءي کسرونوقن دڠن عنصور٢ ڤرماءينن .  سلاءين ايت ٫  ساي جوݢ ڤرلو مننتوکن ڤندکتن اتاو تيکنيک يڠ سسواي دڠن ڤرکمبڠن موريد .  اخير سکالي ٫  ساي جوݢ مروجوع کڤد ڬورور ڤمبيمبيڠ ساي اݢر مسئله اين داڤت دسلسايکن دڠن سݢرا

 

تاريح تيندقن سوسولن : 3.9.2023

 

 

7. کسيمڤولن

 کيني٫ ساي هاڽ ڤرلو کونسيستن مڽب موجودکن اکتيۏيتي برکومڤولن دان مڽدياکن باهن بنتو مڠاجر يڠ مناريق. حال اين ساڠت ڤنتيڠ باݢي ممستيکن کلس دالم کأداءن ساڠت مڽرونوقکن دان اکتيف.

 

روجوعن

National Advisory Committee on Creative and Cultural Education (NACCCE). (1999). All Our Futures: Creativity, Culture and Education. Department of Culture, Media and Sport.

Bahagian Pendidikan Guru. (2009c). Garis Panduan Amalan Profesional Program Ijazah Sarjana
Muda Perguruan dengan Kepujian. Kementerian Pelajaran Malaysia

Disemak oleh Pensyarah Pembimbing

Disemak oleh Guru Pembimbing

 

 

 

 

 

 

 

Post a Comment

0 Comments