ميڠݢو
ڤراک تيکوم : 11
تاريخ
: 9 نوۏيمبر2023
تاجوق
جورنال : مسئله مڽسوايكن اكتيۏيتي دڠن تاهڤ كممڤوان موريد
1. ايسو
يڠ دفوکوسکن
ڤد ميڠݢو اين، ساي تله مڠنل ڤستي مسئله يڠ ساي هادڤي ياءيت مسئله دالم
مڽسوايكن اكتيۏيتي دڠن تاهڤ كممڤوان موريد يڠ مان ساي تله مڠاجر باڬي مات ڤلاجرن ڤنديديقن
اسلام اونتوق تاهون 3 . سهوبوڠن دڠن ايت، سماس ڤروسيس ڤي.دي.ڤي برلڠسوڠ، ساي داڤتي بهاوا ڤڠليبتن موريد سچارا اكتيف
دالم اكتيۏيتي ڤروسيس ڤڠاجرن دان ڤمبلاجرن يڠ تله دلاكوكن تيدق منچاڤاي سڤنوهڽ
كران ترداڤت موريد يڠ ڤلباڬاي تاهڤ كوڬنيتيف دمان كاتڬوريڽ اياله لمه، سدرهان دان
تيڠڬي. سباڬاي چونتوه، كتيک ڤروسيس ڤڠاجرن دان ڤمبلاجرن ڤنديديقن اسلام باڬي بيدڠ
علوم برلڠسوڠ ترداڤت سڬلينتير موريد يڠ برماءين -ماءين ددالم كلس
سماس ڬورو مڠاجر. دڠن ايت،
اكتيۏيتي يڠ درانچڠ تيدق داڤت دجالنكن دڠن سبايق موڠكين دان سچارا تيدق لڠسوڠ، اي
ممبري كسن كڤد اكتيۏيتي يڠ درانچڠ كران مريک تيدق داڤت مليبتكن ديري سڤنوهڽ. اوليه
ايت، ساي ڤرلوله مميكيركن ببراڤ الترناتيف دان ڤڽلساين مسئله يڠ بوليه مڽلساءيكن
مسئله اين اڬر اي تيدق ممبريكن ايمڤق نيڬاتيف ترهادڤ كبركسانن ڤروسيس ڤڠاجرن دان ڤمبلاجرن
ساي.
2. اناليسيس ايسو يڠ دفوکوسکن (ڤونچا دان کسن)
اكتيۏيتي يڠ تله ساي رانچڠ دان
جالنكن ترهادڤ موريد كورڠ برسسواين دڠن سموا تاهڤ كوڬنيتيف مريك د دالم كلس. حال
اين كران، ترداڤت ببراڤ اكتيۏيتي يڠ سديكيت سوكر اونتوق مريك مڠيكوتيڽ كران مسئله
يڠ مان مريك تيدق داڤت ممباچ توليسن جاوي دڠن باءيق. حال اين تله ممبريكن كسن يڠ
كورڠ باءيق ترهادڤ موريد كران مريك تيدق داڤت مينومڤوكن فوكوس يڠ سڤنوهڽ كڤد سيسي ڤڠاجرن
دان ڤمبلاجرن. نورهايد سرڤونين ﴿2009﴾ منجلسكن بهاوا اكتيۏيتي ڤڠاجرن دان ڤمبلاجرن
دالم بيليق درجه مستيله دسسوايكن دڠن تاهڤ كممڤوان موريد. اوليه ايت، الترناتيف
لاين يڠ ساي داڤت لاكوكن اياله ملاكوكن اكتيۏيتي يڠ برۏارياسي دان برلاينن مڠيكوت
تاهڤ كوڬنيتيف موريد د دالم كلس.
3. کاجيان ترهادڤ ايسو
جوهري دان فزلينا ﴿2011﴾ منداڤتي بهاوا راماي ڬورو يڠ مڠالمي
مسئله دالم ڤڠڬوناءن اكتيۏيتي بربنتوق تيكنولوڬي دالم ڤروسيس ڤڠاجرن
دان ڤمبلاجرن دبيليق درجه. هال اين کران کباڽقن ݢورو
کورڠ ڤنددهن دان کماهيرن دالم ڤڠݢوناءن تيکنولوݢي سباݢاي بي.بي.أيم ڤڠاجرن دان
ڤمبلاجرن.
چادڠن دان ايديا ڤڽلساين مسئله
برداسركن كڤد اناليسيس يڠ تله ساي
لاكوكن ترهادڤ ايسو يڠ تله ساي كنل ڤستي، ساي منچادڠكن ببراڤ الترناتيف ڤڽلساين
مسئله ترسبوت، انتاراڽ اياله:
• ساي اكن ممبوات ڤنمبهباءيقن دالم ستياڤ اكتيۏيتي يڠ
دجالنكن ددالم كلس.
• ساي ڤرلو مرنچڠ اكتيۏيتي يڠ برۏارياسي دان موريد اكن مليبتكن
ديري سچارا مڽلوروه دان تيدقله ترتومڤو هاڽ ساتو كماهيرن موريد سهاج.
• ساي جوڬ ڤرلو مڽدياكن اكتيۏيتي يڠ بربيذا باڬي تاهڤ يڠ بربيذا كڤد
موريد-موريد دڠن مروجوق اكتيۏيتي ڤڠاجرن ڤمبلاجرن ابد ك-21 ﴿ڤ.ا.ک-21﴾.
5. تيمڤوه ماس ڤڽلساين :
ساتو ميڠݢو
6 تيندقن سوسولن
ساي تله مروجوق راكن-راكن ڬورو ڤركتيكوم اونتوق ممينتا
ببراڤ چادڠن سوكوڠن دان ڤنداڠن تنتڠ مسئله اين. سهوبوڠن ايت، تيندقن يڠ تله
دلقسانكن تله ممبريكن ايمڤق يڠ ڤوسيتيف مسكيڤون تيدق سڤنوهڽ دان اي جوڬ داڤت دليهت
كتيك مان موريد-موريد ترسبوت تله ممبريكن معلوم بالس يڠ ڤوسيتيف دان باءيق ملالوءي
الترناتيف لاين اتاو چادڠن ڤڽلساين يڠ تله دلقسانكن اوليه ڬورو.
7. تاريح
تيندقن سوسولن : 2023 / 11 / 12
8. کبرکسنن لڠکه يڠ دچادڠکن
تيندقن دڠن مڠڬوناكن چادڠن ڤڽلساين يڠ تله دكنلڤستي اكن
ممبري ايمڤق ڤوسيتيف دالم مڽلسايكن سسواتو مسئله. نامون بڬيتو، ساي اكن سنتياس
ممستيكن اڤ يڠ دأجر داڤت دتريما اوليه موريد-موريد سكاليڬوس منچاڤاي اوبجيكتيف ڤمبلاجرن
ڤد هاري ترسبوت. دڠن لڠكه يڠ دأمبيل جوڬ داڤت منجاديكن ساي سأورڠ ڬورو يڠ بيجق
دالم مڠوروسكن ماس تراوتما كتيک سيسي ڤڠاجرن دان ڤمبلاجرن دان مموڤوک ڤميكيرن
سچارا كرياتيف دان كريتيس.
9. کسيمڤولن
سچارا كسيمڤولنڽ، سباڬاي سأورڠ ڬورو هاروسله كيت ممهمي
تاهڤ ڤڠواسأن موريد دان ملقساناكن اكتيۏيتي مڠيكوت تاهڤ ڤڠواسأن مريك. اين كران،
كيت اداله ميديوم يڠ اكن مڽمڤأيكن علمو دان جوڬ ڬورو ڤرلو برصفة فليكسيبل دالم
منجالنكن اكتيۏيتي ڤڠاجرن دان ڤمبلاجرن موريد. سهوبوڠن ايت، ڬورو ڤرلو سنتياس ڤيكا
اكن كڤرلوان موريد اڬر كمنجادين موريد كأره ڤمبنتوقن جاتي ديري اكن لبيه چمرلڠ.
اخير كات، بيمبيڠن درڤد ڤينشرح دان ڬورو ڤمبيمبيڠ باڽق ممبنتو ساي دالم منمبه
باءيق سرتا ممبوات انجكن ڤاراديڬما اونتوق مڠحاصيلكن اكتيۏيتي ڤڠاجرن يڠ سسواي.
روجوقن
Johari Hassan & Fazliana Rashid. (2011). Penggunaan ICT dalam Proses
Pengajaran dan Pembelajaran di dalam Kalangan Pendidik Fakulti Pendidikan
Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Journal of Technical, Vocational
& Engineering Education, 4, 22-37.
Norhaidi
Sarponen. (2009). Kesesuaiana Aktiviti Pengajaran Dalam Bilik Darjah. Diakses
pada 14 Julai 2021, daripada https://cikguhaidi.wordpress.com/2009/04/13/mengatasi-sikap-malas-murid/
|
Disemak oleh Pensyarah Pembimbing |
Disemak oleh Guru Pembimbing |
0 Comments