TUGASAN 5 PRKA3012

PENULISAN AKADEMIK: MERANCANG SATU AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN UNTUK MATA PELAJARAN PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 5 BIDANG IBADAH DENGAN MENGGUNAKAN STRATEGI KOMUNITI PEMBELAJARAN PROFESIONAL (PLC)

 

1.0 PENGENALAN

Komuniti Pembelajaran Profesional (KPP) atau Profesional Learning Community (PLC) merupakan satu konsep yang tidak asing dalam bidang pendidikan, terutamanya kepada negara-negara maju seperti Amerika Syarikat yang merupakan pelopor kepada amalan PLC. Untuk memastikan profesionalisme keguruan dapat membangunkan modal insan bertaraf dunia yang merupakan prasyarat untuk membawa Malaysia ke persaingan ekonomi global abad ke-21, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah mula memperkenalkan dan mengimplementasikan konsep PLC dalam bidang pendidikan Malaysia melalui Bahagian Pendidikan Guru (BPG) dengan cara melaksanakan strategi Lesson Study kepada 289 panitia mata pelajaran di 289 buah sekolah berprestasi rendah pada tahun 2011.

Di bawah PLC terdapat elemen kritikal dan setiap elemen kritikal mempunyai strategi PLC yang tersendiri. Penulisan ini akan memfokus kepada penggunaan salah satu strategi PLC dalam Penswastaan Amalan (De-Privatization of Practice), iaitu Sesi Perkongsian Guru (Teacher Sharing Session) untuk mereka cipta satu aktiviti pengajaran dan pembelajaran Ibadah yang berkesan.

 

2.0 KOMUNITI PEMBELAJARAN PROFESIONAL

PLC ialah singkatan kepada program 'Professional Learning Communities' yang juga dikenali sebagai Komuniti Pembelajaran Professional yang mana dapat mempertingkatkan cara pengajaran guru di samping meningkatkan kemahiran pengetahuan mendidik. Istilah “komuniti” diguna pakai untuk mensasarkan agar amalan dapat dilaksanakan secara berterusan. Misalnya, melanjutkan amalan dalam bilik darjah ke dalam komuniti, membawa anggota komuniti ke sekolah untuk menyokong sekolah dalam pengajaran guru dan pembelajaran murid, serta melibatkan murid, guru dan pengurusan sekolah secara kolaborasi dalam pembelajaran (Boyer, 2010)

Professional Leaming Community (PLC) sebagai komuniti yang berterusan melaksanakan aktiviti penyelidikan dan penambahbaikan. Untuk mencapai hasrat tersebut, guru dan pihak pengurusan sekolah telah melibatkan diri secara beterusan dalam mencari dan berkongsi pembelajaran serta mengamalkan ilmu tersebut agar murid memperolehi manfaat (Barth, 2006).

 

3.0 SESI PERKONGSIAN GURU (TEACHER SHARING SESSION)

            Strategi sesi perkongsian guru merujuk kepada sekumpulan guru (dari institusi yang sama atau yang berbeza) bertemu secara kerap atau berkala secara formal untuk berkongsi pengetahuan, kemahiran, pengalaman dan amalan pedagogi yang terbaik (Bahagian Pendidikan Guru, 2012). Bilangan guru tidak akan dihadkan dalam sesuatu kumpulan, tetapi sekurang-kurangnya perlu ada dua orang guru yang berkongsi pengalaman sesama sendiri. Perkongsian dalam kalangan ahli yang lebih ramai akan memberikan lebih banyak perkongsian dari aspek pengetahuan, kemahiran, pengalaman dan amalan pedagogi yang pelbagai. Perkongsian guru boleh diklasifikasi kepada dua jenis, iaitu perkongsian bahan maujud dan perkongsian bahan bukan maujud.

            Perkongsian bahan maujud adalah seperti lembaran kerja, Rancangan Pengajaran Harian, bahan bantu mengajar (BBM), manakala perkongsian bahan bukan maujud merangkumi amalan pedagogi seperti amalan PdP, pengurusan murid dan bilik darjah, kemahiran dan pengalaman. Strategi ini mempunyai tujuan untuk meningkatkan kualiti idea antara ahli melalui penyebarluasan pengetahuan, kemahiran, pengalaman dan amalan pedagogi sedia ada dalam sebuah organisasi. Melalui sesi perkongsian guru, profesionalisme guru akan berkembang kerana ia membolehkan ahli belajar semasa sendiri bagi memahami dunia pengetahuan dan persekitaran mereka (Carroll et al, 2003).

            Ia telah memberi peluang kepada para guru untuk berkongsi pelbagai ilmu pengetahuan, kemahiran, strategi, bahan, pengalaman, amalan pedagogi dan sebagainya dalam konteks profesionalisme keguruan di samping membantu mereka mengenalpasti, membiasakan diri serta mempraktikkan amalan berkolaboratif dan menjadikan amalan perkongsian ilmu sebagai satu budaya di tempat kerja. Sesi perkongsian guru boleh dijalankan dengan menggunakan pelbagai strategi seperti tongkat sakti, “Show, Tell, Share”, dan “Pillow Talk and Gallery Walk” (Michael Scott, 2017).

 

4.0 MEREKA CIPTA SATU AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN YANG BERKESAN DENGAN MENGGUNAKAN STRATEGI “PILLOW TALK AND GALLERY WALK” YANG DIPEROLEHI DARIPADA (TEACHER SHARING SESSION)

            Suatu sesi perkongsian yang berkesan memerlukan perancangan dan persediaan awal seperti menetapkan matlamat perkongsian, jenis perkongsian, sesi perkongsian dan pembentangan. Berikut merupakan langkah pelaksanaan strategi kedua, iaitu Pillow Talk and Gallery Walk di bawah Sesi Perkongsian Guru (Teacher Sharing Session):

            Guru perlu membuat perancangan dan persediaan awal seperti menetapkan tajuk, standard kandungan, standard pembelajaran dan objektif pembelajaran sebelum menjalankan sesi perkongsian dalam kalangan murid-murid Tahun 5. Tajuk yang telah dipilih oleh guru adalah tajuk Solat Berjemaah. Standard kandungan yang dipilih ialah merumus konsep solat berjemaah dan mengamalkan serta menghayatinya secara beradab dan istiqamah. Manakala standard pembelajaran yang dipilih adalah menyatakan maksud solat berjemaah, menerangkan kelebihan dan kepentingan solat berjemaah serta menjelaskan syarat sah solat berjemaah. Untuk aktiviti “Pillow Talk and Gallery Walk”, objektif pembelajaran yang harus dicapai oleh murid-murid Tahun 5 ialah mereka dapat menerangkan sekurang-kurangnya 3 kelebihan dan kepentingan solat berjemaah dengan yakin. Guru akan menyediakan contoh soalan seperti “Mengapakah umat islam perlu untuk solat berjemaah?” dan “Apakah kelebihan solat berjemaah berbanding solat bersendirian?” sebagai panduan kepada murid-murid untuk menjalankan sesi perkongsian.

            Sebelum memulakan aktiviti ini, guru akan memberi arahan yang jelas kepada murid-murid terlebih dahulu. Guru akan memberitahu murid-murid bahawa aktiviti ini akan dijalankan selama 8 minit dan setiap murid dikehendaki mencatat segala maklumat yang telah dibincangkan semasa sesi Pillow Talk kerana mereka akan menggunakan maklumat tersebut untuk menghasilkan satu peta minda pada kertas bagi tujuan aktiviti Gallery Walk. Selepas itu, guru akan membahagikan murid kepada beberapa kumpulan kecil mengikut kesesuaian bilangan murid di dalam kelas. Sebagai contohnya, kelas 5 Firdaus mempunyai 20 orang murid dan guru perlu membentuk 4 kumpulan yang terdiri daripada 5 orang murid.

            Guru mengarahkan ahli kumpulan duduk dalam satu bulatan kecil supaya dapat memudahkan proses sesi perkongsian. Guru harus menyediakan 5 bantal dan meletakkan satu bantal di tengah-tengah bulatan setiap kumpulan. Guru berperanan sebagai fasilitator akan memberi soalan kepada kumpulan dan ahli kumpulan dikehendaki berkongsi isu, masalah pendapat, pengetahuan atau pengalaman mereka mengenai solat berjemaah di masjid mereka. Ahli kumpulan pertama akan mengambil bantal setelah dia bersedia untuk berkongsi sesuatu isu atau masalah jika umat islam tidak solat berjemaah. Selepas itu, ahli kumpulan lain akan mengambil bantal secara bergilir-gilir untuk berkongsi solusi dan menjelaskan kelebihan dan kepentingan apabila umat islam solat berjemaah.

            Selepas tamatnya sesi Pillow Talk, murid-murid akan menjalankan aktiviti Gallery Walk untuk membentangkan hasil perbincangan mereka. Dengan menggunakan kertas mahjong dan alat tulis, setiap kumpulan perlu menghasilkan catatan yang merangkumi segala maklumat mengenai topik solat berjemaah yang telah dibincangkan dalam bentuk peta minda. Seterusnya, mereka perlu menampal kertas mahjong tersebut pada dinding dan melantik seorang ahli kumpulan sebagai wakil untuk menyampaikan penjelasan semasa sesi Gallery Walk dijalankan. Ahli kumpulan yang lain akan pergi ke setiap stesen dan mendengar penerangan yang diberikan oleh wakil kumpulan yang dilantik. Murid-murid akan membuat rumusan di bawah bimbingan guru dan mereka juga akan diberikan lembaran kerja ataupun kuiz untuk menguji adakah mereka telah mencapai objektif pembelajaran yang telah ditetapkan oleh guru.

 

5.0 PENUTUP

            Justifikasinya, strategi-strategi yang terkandung dalam konsep Professional Learning Community (PLC) telah berperanan sebagai panduan asas yang membolehkan para pendidik untuk membuat kerangka atau perancangan pengajaran dan pembelajaran (PdP) secara sistematik dan mampu menjana idea yang kreatif serta inovatif untuk menghasilkan aktiviti PdP yang sesuai dan berkesan untuk membantu murid-murid mencapai standard pembelajaran dan objektif pembelajaran yang ditetapkan oleh guru. Transformasi PdPc yang mencakupi aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial perlu diperkukuh agar dapat melahirkan warganegara yang mampan serta mampu bersaing di peringkat global (Zuraidah Abdullah, 2016). Oleh itu, para pendidik haruslah menguasai ilmu pengetahuan dan kemahiran mengenai PLC supaya dapat meningkatkan profesionalisme keguruan dan memajukan lagi tahap pendidikan di Malaysia untuk melahirkan generasi muda yang dapat menghadapi cabaran abad ke-21 dan menjana pertumbuhan ekonomi negara secara seimbang.

 

 

RUJUKAN

 

Bahagian Pendidikan Guru. (2012). Komuniti pembelajaran profesional (PLC). Portal Rasmi Jabatan Negeri Perak. http://jpnperak.moe.gov.my/jpn/attachments/article/3772/Modul%20Asas%20KOMUNITI%20PEMBELAJARAN%20PROFESIONAL%20%28PLC%29.pdf

Barth. (2006). Improving Relationships Within the Schoolhouse. NEA.

Boyer, W. (2010). Empathy Development in Teacher Candidates. Early Childhood Education Journal, 38, 313-321.

Carroll, J.M, Choo, C. W., Dunlap, D.R., Isenhour, P.L. (2003). Knowledge management support for teacher. Educational Technology, Researach and Development, 51, 4, 42-64.

Michael Scott. (2017). Pillow Talk: A Comprehensive Guide to Erotic Hypnosis and Relyfe Programming. Kelly’s Fall.

Zuraidah Abdullah. (2016). Komuniti Pembelajaran Profesional di Malaysia. University Of Malaya Press. 

Post a Comment

0 Comments