PENULISAN REFLEKTIF PENGAJARAN MIKRO
1.0 PENGENALAN
Pengajaran makro merupakan simulasi pengajaran lengkap yang
mempunyai tiga prosedur iaitu prosedur sebelum pengajaran, semasa pengajaran
dan juga selepas pengajaran. Proses pengajaran makro juga memerlukan kesepaduan
strategi, teknik. kaedah dan pendekatan yang sesuai bagi melahirkan pengajaran
dan pembelajaran (PdP) yang berkesan. (Esah Sulaiman, 2004). Dalam pada itu,
fasa pengajaran makro yang terdiri daripada fasa persediaan, fasa imaginasi,
fasa perkembangan dan fasa tindakan berteraskan unit-unit kemahiran yang
efektif dan terlaksana juga merupakan antara asbab pencetus keberhasilan proses
PdP. Pada tarikh 27 Mac 2023 bersamaan hari Isnin, pelajar PISMP Pengajian
Islam Semester 2 Tahun 2 telah melaksanakan pengajaran makro berdasarkan
Rancangan Pengajaran Harian (RPH) bagi melengkapi kehendak kerja kursus
Perancangan Pengajaran dan Pembelajaran PRKA3012.
Pengajaran makro yang telah dilaksanakan berteraskan kognitif aplikasi
dan analisis bagi murid tahun 5 dengan tajuk "Solat Jumaat" yang
bertemakan kemasyarakatan telah berlangsung selama 60 minit bermula pada pukul 3:00
hingga 4:00 petang. Standard kandungan yang telah diguna pakai bagi pengajaran
makro ini ialah merumus konsep solat Jumaat dan mengamalkan serta menghayatinya
secara beradab dan istiqamah manakala standard pembelajaran pula ialah menyatakan
maksud solat jumaat, membaca lafaz niat solat Jumaat dan menghuraikan amalan
sunat sebelum solat Jumaat.
2.0 KEKUATAN PENGAJARAN MAKRO
Antara kekuatan pengajaran makro yang telah dilakukan ialah persediaan
yang rapi telah dibuat sebelum pengajaran makro bermula di samping pengurusan
bilik darjah dan penyampaian kandungan pembelajaran telah dapat dilaksanakan
dengan baik dan berkesan. Persediaan yang rapi perlu dilakukan bagi mengelakkan
sebarang ketidakinginan berlaku (Ahmad Zaibidi Abdul Razak, 2006). Pengawalan
bilik darjah dengan menggunakan beberapa peraturan seperti mengangkat tangan
terlebih dahulu sebelum menjawab soalan atau bertanya soalan serta mengangkat
tangan bagi meminta izin melakukan sesuatu. Peraturan ini merupakan suatu cara
yang diterapkan bagi mengajar murid untuk berdisiplin dan mengamalkan tingkah
laku yang diingini. Selain itu, faktor penggunaan bahan bantu mengajar yang
menarik dan bersesuaian dengan dengan tahap kognitif murid telah digunakan
dalam pengajaran makro seperti tayangan video, penggunaan gambar-gambar menarik
bagi menarik perhatian murid serta bertujuan untuk murid dapat mencipta suasana
pembelajaran yang menyeronokkan. (Eng. J. A, 2014) Berdasarkan pengajaran
makro, faktor seperti keyakinan dan kelantangan suara dan penampilan guru juga
perlu diberi perhatian yang tinggi.
Pemilihan kaedah dan teknik yang sesuai dan dapat menarik perhatian
murid juga telah digunakan bagi memastikan murid tidak cepat bosan dan seronok
di sepanjang proses PdP berlangsung. (Kamarudin Husin, 1998) Berikutan itu,
aktiviti seperti permainan puzzle “mencantum gambar” yang berkonsepkan didik
hibur juga merupakan salah satu cara bagi guru untuk menarik perhatian dan
mengekalkan fokus murid serta menyemai semangat ingin belajar dalam diri murid.
Penglibatan murid secara aktif melalui interaksi dua hala antara guru dan murid
serta interaksi murid dan murid juga telah dilakukan bagi meningkatkan tahap
kefahaman murid di samping dapat melahirkan iklim bilik darjah yang harmoni dan
kondusif. Kaedah memberi sokongan dan ganjaran juga telah diberikan kepada
murid agar murid dapat mengekalkan tingkah laku yang baik, memberi sepenuh
perhatian dan juga berdisiplin.
3.0 KELEMAHAN PENGAJARAN MAKRO
Setelah meneliti
pengajaran makro yang telah dilaksanakan, terdapat beberapa kelemahan
pengajaran makro yang dapat dikenalpasti antaranya termasuklah guru pelatih
tidak memberi pemerhatian kepada murid secara menyeluruh. Terdapat beberapa
murid yang telah mendapat tunjuk ajar daripada guru manakala terdapat
segelintir murid telah diabaikan oleh guru. Hal ini kerana guru pelatih lebih
menumpukan perhatian kepada murid yang lebih aktif dan banyak bertanya
berbanding murid yang pendiam dan pasif.
Dalam masa yang
sama, murid tidak dapat memberi penumpuan dengan kadar yang konsisten. Murid
bertindak melakukan aktiviti pengajaran dengan tidak bersemangat kerana
terdapat beberapa aktiviti yang telah dijalankan oleh guru pelatih kurang
menarik perhatian murid. Malahan unsur kecindan dan pandai berjenaka juga
didapati kurang dalam diri guru. Maka, disini disertakan cadangan
penambahbaikan untuk guru pelatih.
4.0 CADANGAN PENAMBAHBAIKAN PENGAJARAN MAKRO
Terdapat beberapa
penambahbaikan yang boleh dilakukan dalam proses pengajaran makro. Sebagai
penambahbaikan, guru perlu melibatkan semua pelajar dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Sebagai contoh, guru membuat aktiviti didik hibur
yang memerlukan kolaboratif antara murid dengan membentuk beberapa buah
kumpulan. Dengan ini, semua pelajar akan terlibat dalam aktiviti PdP tidak kira
murid yang aktif atau pasif.
Dalam masa yang
sama, guru pelatih mestilah memperbaiki kelemahan diri dan berusaha mendalami
isi hati murid serta pandai menarik perhatian murid. Jelasnya, guru pelatih
mestilah mengasah elemen kreativiti dalam merancang strategi pengajaran dan
pembelajaran yang lebih produktif dan inovatif untuk melahirkan iklim
pembelajaran yang bersepadu dan sejahtera.
4.0 PENUTUP
Justifikasinya,
pengajaran makro memberi manfaat kepada para guru pelatih sebagai persediaan
untuk menghadapi situasi sebenar semasa sesi pengajaran dan pembelajaran di
sekolah berlangsung. Guru pelatih juga dapat membiasakan diri dalam menerapkan
pelbagai kemahiran dalam pelaksanaan proses PdP di samping memberi peluang
kepada guru pelatih untuk memperbaiki kelemahan diri (Faridah Nazir et al.,
2016). Melalui pengajaran makro, ramalan mengenai situasi PdP sebenar juga
dapat dikenal pasti dan membolehkan guru menambahbaik strategi pengajaran
dengan menggunakan teknik dan kaedah pengajaran yang berkesan dan bersesuaian.
Pembelajaran kesepaduan teknik semasa melakukan pengajaran makro juga dapat
memberi pendedahan awal kepada guru pelatih untuk menyediakan kemahiran yang
lengkap semasa PdP berlaku. Jelasnya, pengajaran makro merupakan satu inisiatif
jitu yang wajar dilaksanakan untuk guru pelatih bagi memberi persediaan dan
pendedahan awal di samping melahirkan guru yang berkaliber dan kreatif pada
masa akan datang.
RUJUKAN
Ahmad
Zaibidi Abdul Razak. (2006). Ciri Iklim Sekolah berkesan; Implikasinya terhadap
motivasi pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 3-19.
Eng.
J. A. (2014). Pengurusan bilik darjah; strategi-strategi mewujudkan komuniti
pembelajaran berkesan. PTS Akademia.
Esah
Sulaiman. (2004). Pengenalan Pedagogi. Universiti Teknologi Malaysia.
Faridah
Nazir, Faiziah Shamsudin & Amran Bakar. (2016). Pengajaran dan Pembelajaran
Abad 21. Sasbadi Sdn.Bhd.
Kamarudin
Husin. (1998). Pedagogi Bahasa; Perkaedahan. Kumpulan Budiman Sdn Bhd.
.
0 Comments