RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
|
BIDANG |
PENDIDIKAN ISLAM (IBADAH) |
|
KELAS |
5 FATEH |
|
TARIKH / HARI |
23.3.2023 (KHAMIS) |
|
BILANGAN MURID |
20 MURID (10 LELAKI, 10
PEREMPUAN) |
|
MASA |
8:00 AM – 9:00 AM (1 JAM) |
|
TAJUK |
Tayamum |
|
KEMAHIRAN / FOKUS |
Membaca, mendengar,
menulis dan berkomunikasi |
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA |
Murid telah mempelajari
syarat sah solat. |
|
STANDARD KANDUNGAN |
4.1
Merumus dan mengamalkan konsep tayamum
secara betul dan beradab. |
|
STANDARD PEMBELAJARAN |
4.1.1
Menerangkan pengertian tayamum 4.1.2
Menerangkan sebab-sebab yang
mengharuskan tayamum 4.1.3
Menjelaskan rukun dan sebab tayamum |
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN |
Di
akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat : 1.
Menyebut pengertian tayamum dengan tepat. 2.
Menulis sebab-sebab yang mengharuskan tayamum dengan yakin. 3.
Mengaplikasikan rukun dan sunat tayamum dengan betul. |
|
PENTAKSIRAN |
Lisan (sebutan), kuiz dan soal jawab |
|
KEMAHIRAN BERFIKIR |
Pengetahuan,
kefahaman dan aplikasi |
|
GABUNGJALIN |
Muzik : Lagu “Rukun dan Sunat Tayamum” |
|
PENYERAPAN ILMU |
Akhlak: Jimat dalam penggunaan air |
|
ELEMEN MERENTAS
KURIKULUM |
Keusahawanan : Murid bekerjasama dan mempunyai daya
saing untuk melaksanakan aktiviti kumpulan\ Teknologi maklumat dan komunikasi : Penggunaan
powerpoint, video dan audio untuk menarik minat pelajar. |
|
PENERAPAN NILAI |
Beradab, berani, yakin, kerjasama, bersungguh-sungguh |
|
BAHAN BANTU MENGAJAR |
1. Video lakonan “Tiada
Air” 2. Slaid powerpoint pengertian tayamum. 3. Kotak hikmah 4. Gambar-gambar yang berkaitan dengan sebab yang mengharuskan
tayamum. 4. Audio Lagu Rukun dan Sunat Tayamum. |
|
LANGKAH/MASA |
ISI KANDUNGAN |
AKTIVITI
|
CATATAN |
|
MUQADDIMAH (
2 MINIT ) |
Doa belajar |
1.
Murid membaca doa belajar bersama-sama
|
Nilai: - Beradab |
|
SET INDUKSI (5 MINIT) |
Video lakonan “Tiada Air” Soalan: 1. Waktu ambil wudu’, kamu selalu buka air
besar atau kecil? 2. Pernah alami situasi ini di rumah? 3. Jika tiada air, apa yang kamu lakukan untuk
menggantiikan wudu’ |
1.
Guru menayangkan video lakonan “Tiada
Air” 2.
Guru mengaitkan video tersebut dengan mengemukakan
beberapa soalan. 3.
Guru menasihati murid untuk tidak
membazir dalam penggunaan air.
|
Kaedah: Soal jawab Penyerapan Ilmu: Akhlak
(Jimat dalam penggunaan air) Nilai: Berani & yakin BBM: Video lakonan “Tiada Air” |
|
LANGKAH
1 (15 MINIT) |
Tayangan slaid pengertian tayamum |
1.
Guru menayangkan pengertian tayamum
menggunakan slaid pembelajaran. 2.
Murid-murid diminta mengulang pengertian
tayamum secara kelas, kumpulan dan individu. 3.
Secara berkumpulan, murid-murid
menyebut pengertian tayamum sambil membuat simulasi mengikut kreativiti
masing-masing. |
Kaedah: Tikrar,
Simulasi Nilai: Kerjasama BBM: Slaid
Powerpoint |
|
LANGKAH 2 (15 minit) |
Sebab-sebab yang mengharuskan tayamum |
1.
Murid diberikan kotak hikmah yang
berisi dengan gambar-gambar yang berkaitan dengan sebab yang mengharuskan
tayamum. 2.
Setiap kumpulan, akan mengambil salah
satu daripada gambar daripada kotak hikmah. 3.
Murid akan berbincang apakah sebab
yang mengharuskan tayamum berdasarkan gambar yang mereka perolehi. 4.
Murid menampal gambar dihadapan dan
menulis sebab yang mengharuskan tayamum di papan putih. |
Kaedah: Perbincangan Nilai: Bersungguh-sungguh BBM: Kotak hikmah, gambar-gambar yang berkaitan dengan sebab yang
mengharuskan tayamum. |
|
LANGKAH
3 (15 MINIT) |
Lagu “Rukun dan Sunat Tayamum” |
1.
Guru
memaparkan tayangan lagu “Rukun dan Sunat Tayamum” 2. Guru dan murid menyanyikan lagu rukun iman bersama-sama.
|
Kaedah: Belajar
sambil bermain. Nilai: Kerjasama ABM: Audio
Lagu Rukun dan Sunat Tayamum. Gabung Jalin: Muzik (Lagu “Rukun dan Sunat Tayamum”) |
|
PENUTUP (8
MINIT) |
Kuiz Tayammum
|
1.
Murid dibahagikan kepada beberapa buah
kumpulan. 2.
Secara berkumpulan, murid akan
menjawab soalan yang dipaparkan dihadapan. 3.
Kumpulan yang mempunyai markah
tertinggi dikira sebagai pemenang. |
Kaedah: Perbincangan Nilai: Kerjasama |
0 Comments