TUGASAN 1 PIMK3083


ايسيي علميه برکاءيتن ايسو٢ ڤراوبتن دان ککلوارݢاءن دالم فقه کونتيمڤوراري دان ڤڽلساين مسئلهڽ برداسرکن اصول فقه دان قاعده فقه

 

 

ڤندهولوان

ڤركمبڠن يڠ برلاكو دالم ڤرسكيترن كهيدوڤن مأنسي مروڤاكن انتارا فكتور تيمبولڽ باڽق ڤرمسئلهن بارو يڠ ڤڽلساينڽ تيدق دسبوتكن سچارا خصوص ددالم القرءان دان السنة دان ممرلوكن كبيجقسناءن ڤارا فقهاء اونتوق براجتهاد باڬي منچاري جواڤن حكوم. ڤنوليسن اين برتوجوان اونتوق مڠوڤاس سچارا ريڠكس كونسيڤ دان اڤليكسي ببراڤ ايسو فقه سماس ﴿الفقه المعاصر/ الواقع﴾ دالم منجواب ڤرمسئلهن يڠ دهادڤي اوليه اومت اسلام هاري اين.

 

1. ڤميندهن اورݢن

 

1.1 ڤڠنلن

ڤندرماءن اورݢن دان تيسو مروجوع کڤد ڤروسيس مندرماکن سبهاݢين اورݢن اتاو تيسو درڤد توبوه بادن اونتوق توجوان ڤميندهن کڤد اورڠ لاءين يڠ ممرلوکن کران کݢاݢلن اتاو کروسقن اورݢن اتاو تيسو ترسبوت (محمد صلاح الدين اسماعيل, 2022). اورݢن يڠ بوليه ددرما ترديري دري جنتوڠ, ڤارو٢, هاتي دان بواه ڤيڠݢڠ٫ ماناکالا تيسو ترديري دري اينجڤ جنتوڠ ٫ مات (کورنيا)٫ تولڠ دان کوليت.

 

1.2 دليل

 القرءان

ڬنجرن يڠ الله سبحان وتعالى جنجيكن كڤد اوسها مڽلامتكن ڽاوا مأنسي امت بسر سڤرتي يڠ دسبوت دالم القرءان منروسي فرمان الله سبحان وتعالى يڠ برايكوت:

وَمَنۡ أَحۡيَاهَا فَكَأَنَّمَآ أَحۡيَا ٱلنَّاسَ جَمِيعٗاۚ

ترجمهن:
"...دان سسياڤا يڠ منجاڬ كسلامتن هيدوڤ سأورڠ مأنسي، مك سأوله-اوله دي تله منجاڬ كسلامتن هيدوڤ مأنسي سمواڽ" (الماءدة: 35)

 

حديث

حديث نبي يڠ مڽاتاكن كمضرتن ڤرلو دهاڤوسكن سڤرتي دالم سبداڽ،

“لا ضرر ولا ضرار “

يڠ برمقصود: تيدق بوليه ممضرتكن ديري سنديري دان تيدق بوليه ممضرتكن اورڠ لاين.

 

دالم كونتيك س ڤميندهن اورڬن، راوتن اين ممنوهي متلامت ممليهارا ڽاوا مأنسي. د باوه قاعده اين، راوتن ڤميندهن اورڬن ممبري ڤيليهن اونتوق مميليه جالن يڠ ڤاليڠ كورڠ مضرة.

دالم كونتيك س اسلام، دليل مڠناءي ڤميندهن دان ڤندرماءن اورڬن تيدق دبينچڠكن سچارا خصوص دالم سومبر اوتام حكوم ياءيت القرءان دان السنة. اين كران ڤميندهن دان ڤندرماءن اورڬن مروڤاكن ڤركمبڠن ڤروبتن يڠ برمولا ڤد ابد ك-20. والاوڤون دمكين، ڤارا علماء إسلام سوده ممبينچڠكن ڤركارا اين سمنجق تاهون 1950-ان لاڬي. د مليسيا، ايسو ڤميندهن اورڬن مولا دبينچڠكن ڤد تاهون 1960-ان اڤابيلا مفتي نڬري ڤرليس مڠلواركن فتوى برهوبوڠ ايسو اين ڤد تاهون 1965 (جابتن مفتي نڬري ڤرليس, 2011).

دليل ڤميندهن اورڬن دأمبيل درڤد ڤنداڠن٢ يڠ دكلواركن اوليه علماء اسلام يڠ برصفة اجتهادي ياءيت اجتهاد يڠ دلاكوكن برداسركن ڤندكتن٢ فقه. منوروت دوكتور يوسف القرضاوي (1995), فتوى يڠ برصفة اجتهادي اياله فتوى يڠ ماسيه بوليه دڤربينچڠكن، سڤرتي جوݢ اجتهاد ماءنسي يڠ لاءين، تمبهن ڤولا اي برسڠكوتن دڠن حكوم مسئله بهارو يڠ تيدق ترچاتت ڤنداڤت علماء٢ تردهولو".

1.3 حکوم

سچارا اساسڽ٫ حکوم ڤميندهن دان ڤندرماءن اورݢن اياله هاروس (جابتن کماجوان إسلام مليسيا, 2011). اين کران ڤميندهن دان ڤندرماءن اورݢن ممنوهي تونتوتن ممليهارا ڽاوا ماءنسي يڠ مروڤاکن ساله ساتو درڤد مقاصد شريعة (اوبجيکتيف شريعة).

1.4 ڤنداڤت علماء / قاعده فقه

سڬالا اوروسن ايت مڠيكوت توجوانڽ (الأمور بمقاصدها)

دالم قاعده فقه اين، سسواتو ڤربواتن ايت دنيلاي برداسركن نية دان توجوان اي دلاكوكن. توجوان ڤميندهن اورڬن اداله باڬي مڽلامتكن ڽاوا ڤساكيت دان ممڤو مڠلقكن كمضرتن يڠ لبيه بسر دڠن ملاكوكن كمضرتن يڠ لبيه ريڠن. ڤميندهن اورڬن تيدق دلاكوكن دڠن نية اونتوق مڠهينا اتاو مڽيقسا ميت، سباليقڽ اي دلاكوكن باڬي توجوان مڽلامتكن ڽاوا.

كمضرتن ڤرلو دهيلڠكن (الضرر يزال)
مڠهيلڠكن كمضرتن يڠ منيمڤا ماءنسي اياله ساله ساتو متلامت شرعية. دالم كونتيك س ڤميندهن اورڬن، راوتن اين ممنوهي متلامت ممليهارا ڽاوا ماءنسي. د باوه قاعده اين، راوتن ڤميندهن اورڬن ممبري ڤيليهن اونتوق مميليه جالن يڠ ڤاليڠ كورڠ مضرة. اڤابيلا برهادڤن دڠن سيتواسي دڠن دوا كمضرتن، مك كأوتاماءن ڤرلو دبريكن باڬي مڠلق كمضرتن يڠ لبيه بسر دڠن مميليه كمضرتن يڠ لبيه كچيل. دالم كونتيك س ڤميندهن اورڬن، كمضرتن يڠ لبيه بسر اياله ممبياركن ڤساكيت يڠ ممرلوكن اورڬن ايت منيڠڬل دنيا. جوسترو، دالم كأداءن اين كمضرتن يڠ لبيه كچيل ڤرلو دبريكن كأوتاماءن ياءيت مڠمبيل اورڬن درڤد ڤندرما باڬي دڤيندهكن كڤد ڤنريما يڠ ممرلوكن اورڬن ترسبوت.

كسوكرن ممباوا كموداهن (المشقة تجلب التيسير)
ڤميندهن اورڬن اياله اختيار يڠ دالهامكن اوليه الله سبحان وتعالى كڤد مأنسي سباڬاي سواتو كموداهن باڬي مڠاتسي كسوكرن يڠ دهادڤي اوليه ڤساكيت٢ كڬاڬالن اورڬن ڤريڠكت اخير. اين برتڤتن دڠن ايات القرءان برايكوت:

يُرِيدُ ٱللَّهُ بِكُمُ ٱلۡيُسۡرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ ٱلۡعُسۡرَ
"...الله مڠهندقي كامو براوليه كموداهن، دان دي تيدق مڠهندقي كامو منڠڬوڠ كسوكرن..." (البقرة: 185)

1.5 فتوى ڤرسکوتوان / فتوى نݢري / ايسو

فتوى كبڠساءن
مجليس فتوى كبڠساءن يڠ برسيدڠ ڤد 23 دان 24 جون 1970 ممبينچڠكن ڤميندهن اورڬن، سچارا خصوص ڤميندهن جنتوڠ دان مات. ڤرسيداڠن تله مموتوسكن بهاوا ڤميندهن جنتوڠ دان مات اورڠ يڠ تله منيڠڬل دنيا كڤد اورڠ يڠ ماسيه هيدوڤ اداله دبنركن ﴿هاروس﴾ دالم إسلام دڠن ڤرتيمبڠن٢ برايكوت:

﴿1﴾ دالم كأداءن مندسق دان مستحق، بهاوا ڽاوا ڤنريما برڬنتوڠ ڤد ڤميندهن اڠڬوتا ايت دان ڤميندهنڽ دفيكيركن برجاي.
﴿2﴾ دالم ڤميندهن جنتوڠ، كماتين ڤندرما تله دڤستيكن ترلبيه دهولو.
﴿3﴾ تيندقن٢ يڠ سواجرڽ هندقله دأمبيل سوڤاي تيدق اد ڤمبونوهن ماءنسي دان ڤرداڬڠن اڠڬوتا-اڠڬوتاڽ.
﴿4﴾ كبنرن هندقله دڤراوليه درڤد ڤندرما٢ سبلوم ڤميندهن سبارڠ اڠڬوتا ﴿دالم كماتين بياسا﴾ اتاو درڤد قوم كلوارݢ ﴿دالم كماتين عقيبة كمالڠن﴾

فتوى نڬري ڤرليس
نڬري ڤرليس اياله نڬري ڤاليڠ اول يڠ ممبينچڠكن ايسو ڤندرماءن دان ڤميندهن اورڬن، سچارا خصوص مڠناءي ڤندرماءن كورنيا. فتوى نڬري ڤرليس يڠ دكلواركن ڤد 6 نوۏيمبر 1965 مڽاتاكن بهاوا حكوم مڠمبيل مات اورڠ يڠ تله ماتي اداله هاروس سكيراڽ مريك ممبري ڤرستوجوان سبلوم منيڠڬل دنيا (جابتن مفتي نݢري ڤرليس, 2011).


دڠن ملاكوكن حال يڠ دمكين، ڤندرما داڤت ممبري ڤرتولوڠن سسام ماءنسي باڬي مموليهكن ڤڠليهتن ڤنريما يڠ چاچت. اي برتوجوان مورني دان برفاءيده دالم كهيدوڤن ڤنريما. ممبري ڤرتولوڠن دڠن چارا يڠ دمكين بوكن برارتي مڠهينا اتاو تيدق مڠحرمتي سي ماتي. اڬام مڠهاروسكن ڤربواتن اين كران توجوان يڠ لبيه بسر فاءيدهڽ.

 

 

2. ماتي اوتق

2.1 ڤڠنلن

ماتي اوتق منوروت مجليس ڤروبتن مليسيا اياله كأداءن اڤابيلا اوتق تيدق برفوڠسي سچارا كسلوروهن، ترماسوقله بنتڠ اوتق دان اي دأڠڬڤ سباڬاي ماتي ﴿محمد راني جوسوه، 2003﴾. دالم كيس ماتي اوتق، اوتق ڤساكيت سوده تيدق لاڬي برفوڠسي كران ترڤوتوس بكلن اوكسيڬن دان داره. كبياساءن ڤساكيت ماتي اوتق اكن دڤاسڠكن الت بنتوان ڤرنفسن دان اكن دتمڤتكن د اونيت راوتن راڤي ﴿عبدالمونير يعقوب، 1998﴾.

ڤرسوالن يڠ سريڠ كالي مونچول اداله، ادكه ڤساكيت يڠ مڠالمي ماتي اوتق دأڠڬڤ ماتي د سيسي إسلام كران جنتوڠ ماسيه بردڽوت دان اڤاكه حكوم منچابوت الت بنتوان ڤرنفسن؟

 

2.2  دليل

ماتي اوتق اداله كماتين يڠ صح دان بوليه دچابوت الت بنتوان ترسبوت كران تله دكيرا سباڬاي ماتي. اين برداسركن سبواه حديث يڠ دروايتكن اوليه عمرو بن مايمون كتيك ڤريستيوا ڤمبونوهن أمير المؤمنين عمر بن الخطاب:

فَأُتِيَ بِنَبِيذٍ فَشَرِبَهُ، فَخَرَجَ مِنْ جَوْفِهِ، ثُمَّ أُتِيَ بِلَبَنٍ فَشَرِبَهُ فَخَرَجَ مِنْ جُرْحِهِ، فَعَلِمُوا أَنَّهُ مَيِّتٌ
مقصودڽ: ڤارا صحابة ممباوا نبيز كڤد سيدنا عمر، لالو بلياو چوبا ممينومڽ، نامون اير نبيز ايت كلوار دري روڠڬڽ. كمودين مريك ممبري سوسو، لالو بلياو چوبا ممينومڽ لاڬي، نامون سوسو ايت توروت كلوار دري تمڤت چدراڽ، مك مريك تاهو سيدنا عمر سوده همڤير منيڠڬل دنيا. ﴿رواية البخاري، 3700


ڤارا صحابة دالم كأداءن ايت تيدق منروسكن اوسها مراوات سيدنا عمر كران مڠتاهوي بهاوا تياد لاڬي منفعة دان اختيار اونتوق مڠوباتيڽ لاڬي كران تله دحكوم سباڬاي سأورڠ يڠ ماتي.

 

 

 

2.3  حکوم

منوروت دوكتور ذوالكفلي بن محمد البكري ﴿2016﴾، ماتي اوتق اداله كماتين يڠ صح دان بوليه دچابوت الت بنتوان ترسبوت كران تله دكيرا سباڬاي ماتي. نامون، كڤوتوسن مڠاتكن سساورڠ يڠ مڠالمي ماتي اوتق اين ڤرلوله دلاكوكن اوليه دوا اورڠ دوكتور يڠ عاديل لاڬي ڤاكر دالم بيدڠڽ. اياڽ جوݢ دلاكوكن ستله منداڤت ڤنليتيان يڠ مڽلوروه دان مندالم دڠن شرط٢ يڠ ساڠت كتت سهيڠݢ بوليه دصحكن بهاوا ڤساكيت ايت تله ڤون ماتي.

 

2.4  ڤنداڤت علماء / قاعده

قاعده: تيدق بوليه ممبري مضرة كڤد ديري سنديري دان تيدق ممبري مضرة كڤد اورڠ لاءين ﴿لا ضرر ولا ضرار﴾

منوروت نور عينا محمد خاطب ﴿2017﴾، تيندقن تيدق منچابوت الت بنتوان ڤرنفسن اونتوق دڬوناكن كڤد ڤساكيت لاءين يڠ ممڤوڽاءي هارڤن اونتوق سمبوه برچڠڬه دڠن قاعده ترسبوت يڠ منجلسكن سوڤاي تيدق ممضرتكن كڤد اورڠ لاءين. برداسركن قاعده اين جوڬله، القرضاوي تله ممبريكن حجه بلياو سوڤاي منچابوت الت بنتوان ڤرنفسن باڬي ڤساكيت يڠ تله دصحكن مڠالمي ماتي اوتق ﴿يوسف القرضاوي، 1993﴾.

 

قاعده: سسوڠڬوهڽ كهيدوڤن يڠ دڤينجمكن سڤرتيڽ تياد ﴿أَنَّ الْحَيَاةَ المُسْتَعَارَةَ كَالْعَدَمِ﴾

ڤساكيت يڠ ماسيه بردتق جنتوڠڽ دسببكن بنتوان ڤرنفسن دان تله دصحكن سباڬاي ماتي اوتق دحكومكن سباڬاي اورڠ يڠ تله ماتي دان هاروس اونتوق منچابوت بنتوان ڤرنفسنڽ.

 

2.5  فتوى ڤرسکوتوان / فتوى نݢري / ايسو

فتوى ڤرسيداڠن فقه مكه
علماء يڠ حاضر د ڤرسيداڠن اين تله منريما كونسيڤ ماتي اوتق سباڬاي سواتو كماتين. ڤساكيت يڠ مڠڬوناكن الت بنتوان ڤرنفسن دان تله دصحكن اوليه تيݢ اورڠ دوكتور ڤاكر بهاوا اوتقڽ تله برهنتي برفوڠسي سرتا يقين بهاوا اي تيدق داڤت دڤوليهكن لاڬي، مك هاروسله منڠڬلكن الت ترسبوت والاوڤون جنتوڠ دان ڤرنفسن ماسيه لاڬي برفوڠسي دڠن بنتوان الت ترسبوت (ريسولوسي ڤرسيداڠن فقه، 1987)

فتوى نڬري جوهور
منوروت جابتن مفتي جوهر ﴿2010﴾، اورڠ يڠ ماتي اوتق دحكومكن ماتي دان ڤننتوان ماتي اوتق ڤرلو ممنوهي شرط٢ برايكوت:
﴿1﴾ ڤمريقساءن ڤروبتن مڠناءي برلاكوڽ ماتي اوتق دجالنكن سچارا ڤروفيسيونل
﴿2﴾ دڬالقكن منداڤتكن ڤرستوجوان درڤد اهلي كلوارݢ تردكت ﴿سوامي، استري، انق، ايبو اتاو باڤ﴾.
﴿3﴾ ڤراكوان مڠناءي برلاكوڽ ماتي اوتق هندقله دلاكوكن اوليه سكوراڠ-كورڠڽ تيݢ اورڠ دوكتور ڤروفيسيونل ﴿دوكتور إسلام داوتاماكن﴾.
﴿4﴾ سكيراڽ دڠن كچڠڬيهن راوتن ڤروبتن بوليه مڠوبه دان مموليهكن كادأن ماتي اوتق، مك فتوى اين تيدق بوليه دڬونا ڤاكاي.

 

3. ايبو تومڤڠ

 

3.1 ڤڠنلن

ايبو تومڤڠ اداله ڤرمڤوان يڠ برسديا دسيوا رحيمڽ اتس سواتو ڤرجنجين اتاو كونترك كڤد ڤيهق لاءين ﴿سوامي استري﴾ اونتوق مڠاندوڠ سلاما 9 بولن ترهادڤ حاصيل ڤرسڽاوان ڤاسڠن سوامي استري ترسبوت يڠ دتانمكن كدالم رحيمڽ ﴿خيرينا ڬوستيا عثمان دان نورماديه داود، 2017﴾. سلڤس ملاهيركن بلياو هندقله مڽراهكن بايي يڠ سوده دكنندوڠڽ كڤد ڤيهق سوامي استري برداسركن دڠن ڤرجنجين يڠ تله دسڤاكتي انتارا كدوا-دوا بله ڤيهق.

ڤرمسئلهن ايبو تومڤڠ دڠن ڤلباڬاي بنتوقڽ مروڤاكن ڤرمسئلهن كونتيمڤوراري يڠ بلوم دبيچاراكن حكومڽ اوليه ڤارا فقهاء سيلم ﴿اوتومو، 2003﴾. ڤارا فقهاء بربيذا ڤنداڠن ڤد كيس ايبو تومڤڠ يڠ مان سڤرما دان اوۏوم درڤد ڤاسڠن سوامي استري يڠ صح دان ايمبريوڽ دتومڤڠكن ك دالم رحيم ايبو تومڤڠ. ڤارا فقهاء بربيذا ڤنداڠن مڠناءي ڤرمسئلهن اين، اد يڠ ممبوليهكن دان مڠحرامكن.

 

 

3.2  دليل

القرءان

وَٱلَّذِينَ هُمۡ لِفُرُوجِهِمۡ حَٰفِظُونَ  ٥ إِلَّا عَلَىٰٓ أَزۡوَٰجِهِمۡ أَوۡ مَا مَلَكَتۡ أَيۡمَٰنُهُمۡ فَإِنَّهُمۡ غَيۡرُ مَلُومِينَ  ٦

مقصودڽ: دان مريك يڠ منجاݢ كهورمتنڽ. كچوالي كڤد استريڽ اتاو همبا سهايڽ مك سسوڠڬوهڽ مريك تيدق ترچلا (المؤمنون, 5-6)

دلالة دالم ايات اين ساڠتله جلس منونجوقكن كڤد حرامڽ ايبو تومڤڠ كران منجاݢ كمالوان ﴿فرج﴾ سچارا مطلق جوݢ برمعنى منجاݢ سچارا كسلوروهن ترماسوق منجاݢ سڤرما يڠ ماسوق كدالم فرج.

اداڽ لارڠن ڤڠڬوناان سڤرما ڤندرما، سڤرتي ترداڤت سورة البقرة : 223
نِسَآؤُكُمۡ حَرۡثٞ لَّكُمۡ فَأۡتُواْ حَرۡثَكُمۡ أَنَّىٰ شِئۡتُمۡۖ وَقَدِّمُواْ لِأَنفُسِكُمۡۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّكُم مُّلَٰقُوهُۗ وَبَشِّرِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ  ٢٢٣

مقصودڽ: استري-استريمو اداله ﴿سڤرتي﴾ تانه تمڤت كامو برچوچوك تانم، مك داتڠيله تانه تمڤت برچوچوك تانممو ايت باڬايمان سهاج كامو كهندقي. دان كرجكنله ﴿عمل يڠ باءيق﴾ اونتوق ديريمو، دان برتقوىله كڤد الله دان كتاهويله بهاوا كامو كلق اكن منموءيڽ. دان بريله خبر ڬمبيرا اورڠ٢ يڠ برايمان.


ايات د اتس ممرينتهكن كڤد سوامي ﴿للاكي﴾ مؤمن اونتوق سنتياس مناهن ڤنداڠنڽ دان كمالوانڽ، ترماسوق د دالمڽ ممليهارا جاڠن سمڤاي سڤرما يڠ كلوار درڤد ﴿الت كلامين﴾ ايت دتابوركن كدالم رحيم يڠ بوكن استريڽ. بڬيتو جوݢ دڠن وانيتا يڠ برايمان دڤراينتهكن اونتوق سنتياس منجاݢ كمالوانڽ، ارتيڽ جاڠن سمڤأي فرجڽ ايت منريما سڤرما يڠ بوكن براصل درڤد سواميڽ.

 

حديث

عَنِ الهُشَيْمِ بْنِ مَالِكٍ الطَّائِيِّ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ماَ مِنْ ذَنْبِ بَعْدَ الشِّرْكِ أَعْظَمُ عِنْدَ اللّه مِنْ نُطْفَةٍ وَضَعَهاَ رَجُلٌ فِى رَحْمٍ لاَ يَحِلُّ لَهُ.(رواه مسلم )

دري الهشيمِ بنِ مالِكٍ الطَّائِيِّ دري نبي برسبدا، "تيدق اد سواتو دوسا دسيسي الله سسوده شريك يڠ لبيه بسر درڤد سأورڠ لاكي٢ يڠ ملتقكن مانيڽ كدالم رحيم يڠ تيدق حلال باڬيڽ“. ﴿حديث رواية مسلم﴾

 

3.3  حکوم

مڠڬوناكن قاعده خدمت ايبو تومڤڠ اونتوق منداڤتكن ذورية اداله دحرامكن اوليه إسلام والاوڤون سڤرما دان اوۏوم اداله دأمبيل درڤد ڤاسڠن سوامي استري يڠ صح كران اي اكن مڽببكن برلاكوڽ ككليروان نسب انق يڠ اكن دلاهيركن (جابتن كماجوان اسلام مليسيا، 2008﴾.

 

3.4  ڤنداڤت علماء / قاعده

اصل حكوم هوبوڠن بادن ﴿كمالوان﴾ اداله حرام ﴿الأصل فى البضاع التحريم﴾
هوبوڠن بادن تيدق دبوليهكن تنڤا داولي اوليه عقد نكاح يڠ صه، دان دالم قواعد الفقهية دسبوتكن بهاوا يڠ دايكوتكن ايت مڠيكوتي حكوم يڠ دايكوتيڽ، مك كتيك هوبوڠن بادن هاڽ دحلالكن دڠن عقد نكاح يڠ صح مك رحيمڤون هاڽ بوليه مڠاندوڠ جك داولي دڠن عقد يڠ صح جوݢ.

مڠهيندركن كروسقن لبيه ددهولوكن درڤد منداتڠكن كمصلحتن ﴿درء المفاسد مقدم على جلب المصالح﴾
كروسقن يڠ ڽات درڤد ڤركتيكل ايبو تومڤڠ اداله ڤرچمڤورن نسب. نسب اتاوڤون كتورونن مروڤاكن ساتو درڤد ليم ضروريات يڠ هاروس دجاݢ ﴿منجاڬݢ اڬام، جيوا، عقل، نسب دان هرتا﴾. ڤرچمڤورن نسب اين ساڠتله موڠكين ترجادي، جك ايبو تومڤڠ ملاكوكن هوبوڠن بادن دڠن سواميڽ ستله ڤنانمن ايمبريو كرحيم ايبو تومڤڠ, مونچول كچلاروان اڤاكه جنين اين برأصل درڤد كهميلن سمولاجادي اتاوڤون كران ڤركتيكل ايبو تومڤڠ.

سڬالا حال يڠ ممباوا كڤد حرام مك دي ڤون حرام ﴿ما أدى إلى محرم فهو محرم﴾
ڤركتيكل ايبو تومڤڠ ممباوا كڤد ڤرتيكاين، ڤرموسوهن دان ڤربيداءن ﴿عثمان، 2002﴾ يڠ باڽق كيت ليهت درڤد اڤ يڠ ترجادي د ايروڤا. دالم اسلام ڤرتيكاين دان ڤرتڠكرن اين اداله سسواتو يڠ حرام مك ڤركتيكل ايبو تومڤڠ يڠ اكن ممباوا كڤد حال ترسبوت حرام جوݢ حكومڽ.

 

 

 

3.5  فتوى ڤرسکوتوان / فتوى نݢري / ايسو

فتوى مجمع البحوث الإسلامية
فتوى مڠلواركن كڤوتوسن مڽيوا رحيم حكومڽ اداله حرام ڤد شرع. ڤارا علماء فقه كونتيمڤوراري جوݢ سڤاكت مڠناءي كحرامنڽ. ساله ساتو سببڽ اداله كران تيدق داڤت دڤستيكن سياڤا ايبو يڠ سبنرڽ باڬي بايي ايت دسببكن ترداڤت ڤيهق كتيݢ ﴿ڤميليك رحيم يڠ دسوا﴾. سهيڠݢ تيمبول ڤرمسئلهن تنتڠ سياڤاكه يڠ لبيه برحق منجادي ايبو بايي ايت. اڤاكه وانيتا ڤميليك سيل تلور ﴿اوۏوم﴾ يڠ دريڽ ترچيڤتا جنين ايت دان يڠ ممباوا سلوروه صفة، اتاو وانيتا يڠ ددالم رحيمڽ سلوروه ڤروسيس ڤركمبڠن بايي ايت برلاكو سهيڠݢ منجادي جنين يڠ سمڤورنا؟ اداڽ ڤرسليسيهن دان ڤرديبتن يڠ بسر سڤرتي اين برتنتاڠن دڠن توجوان دان مقصود شريعة اسلام يڠ مراعيکن كستابيلن، كتنترامن دان مڠهيلڠكن ڤرتيكاين اتاو ممباتاسيڽ قدر يڠ سلايقڽ ﴿جابتن مفتي ولايه ڤرسكوتوان، 2016﴾.

فتوى نڬري ڤهڠ
مشوارت جاوتنكواس ڤرونديڠ حكوم شرع نڬري ڤهڠ كالي ك-2/2008، ڤد 11 -12 جون 2008﴾ تله ممبوات كڤوتوسن بهاوا حكوم مڠڬوناكن قاعده ايبو تومڤڠ اونتوق منداڤتكن ذورية اداله سڤرتي برايكوت:

مڠڬوناكن قاعده خدمت ايبو تومڤڠ اداله حرام والاوڤون سڤرما دان اوۏوم دأمبيل درڤد ڤاسڠن سوامي استري يڠ صح كران برلاكو ككليروان دري سودوت نسب انق. سومبڠن سڤرما، اوۏوم، ايمبريو، رحيم، اوليه ڤيهق كتيݢ اتاو ڤڠڬوناءن لاءين٢ قاعده اداله حرام دسيسي شرع (جابتن كماجوان اسلام مليسيا، 2008﴾.

 

 

4. انق تق صح طرف

 

4.1 ڤڠنلن

دفينيسي انق تق صح تارف ايت سنديري، اوندڠ٢ كلوارݢ إسلام نڬري كلنتن ﴿2002﴾، مڽبوت تق صح تارف برهوبوڠ دڠن سأورڠ انق، ارتيڽ دلاهيركن د لوار نكاح دان بوكن انق دري ڤرستوبوهن شوبهه. ڤرمسئلهن انق تق صح تارف اين ادكه بوليه دنسبكن كڤد للاكي يڠ مڽببكن كلاهيرنڽ اتاو كڤد سسياڤا يڠ مڠاكو منجادي باڤ كڤد انق ترسبوت؟ دالم حال ايت، تيمبول جوݢ ڤرسوءالن ادكه انق تق صح تارف بوليه ڤوساك ممڤوساكاءي، منجادي محرام دان بوليه منجادي والي؟

4.2  دليل

سبنرڽ شرع تله مڠحرامكن وانيتا منيسبهكن انق كڤد بوكن باڤاڽ يڠ حقيقي.

ڤرتام: حديث درڤد ابي هريرة، سبدا رسول الله

أَيُّمَا امْرَأَةٍ أَدْخَلَتْ عَلَى قَوْمٍ مَنْ لَيْسَ مِنْهُمْ، فَلَيْسَتْ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ، وَلَنْ يُدْخِلَهَا اللَّهُ جَنَّتَهُ، وَأَيُّمَا رَجُلٍ جَحَدَ وَلَدَهُ، وَهُوَ يَنْظُرُ إِلَيْهِ، احْتَجَبَ اللَّهُ مِنْهُ، وَفَضَحَهُ عَلَى رُءُوسِ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ - رواية ابو داود ﴿2263﴾، النساءي، ﴿3481﴾ دان ابن حبان ﴿4108

مقصودڽ: مان٢ ڤرمڤوان يڠ مماسوقكن كڤد ساتو قوم سداڠكن اي بوكن درڤد مريك، مك تيادله درڤد الله سسواتو ڤون. دان الله ڤستي تيدق مماسوقكنڽ ﴿ڤرمڤوان ترسبوت﴾ كشرݢ. مان٢ للاكي يڠ مڠيڠكاري انقڽ سداڠكن دي مڠتاهوي حقيقتڽ، مك الله اكن مڠهيجبكنڽ درڤدڽ دان مڠهيناڽ خلايق مريك يڠ تردهولو هيڠݢ اخيرڽ.

بڬيتو جوݢ شرع منڬهكن انق٢ منيسبهكن ديري كڤد سلاءين باڤاڽ يڠ سبنر. حال اين برداسركن دوا حديث
ڤرتام: درڤد ابي بكرة دان سعد بن ابي وقاس بهاوا رسول الله برسبدا
مَنِ ادَّعَى إِلَى غَيْرِ أَبِيهِ، وَهُوَ يَعْلَمُ أَنَّهُ غَيْرُ أَبِيهِ، فَالْجَنَّةُ عَلَيْهِ حَرَامٌ


مقصودڽ: سياڤا يڠ مندعوا اونتوق منيسبهكن كڤد سلاين ايهڽ، سداڠكن دي مڠتاهوي بهاوا اورڠ ايت بوكن ايهڽ، مك حرام كاتسڽ اونتوق مڠهوني شرݢ.
رواية البخاري ﴿6766﴾، مسلم ﴿63﴾، ابو داود ﴿5113﴾، ابن ماجه ﴿2610﴾ دان احمد ﴿1553


كدوا: رسول الله جوݢ برسبدا

مَن ادَّعى إلى غيرِ أبيهِ، أو انتَمَى إلى غيرِ مواليه، فعلَيه لعنَةُ اللهِ المتتابعةُ إلى يومِ القِيَامَةِ


مقصودڽ: سياڤا يڠ مندعوا اونتوق منيسبهكن كڤد سلاين ايهڽ، اتاو منيسبهكن كڤد بوكن مولاڽ، مك ك اتسڽ دلعنة اوليه الله سچارا برتروسن هيڠݢ هاري قيامة. رواية ابو داود ﴿5155

 

 

 

4.3  حکوم

انق تق صح تارف تيدق بوليه دنسبكن كڤد للاكي يڠ مڽببكن كلاهيرنڽ اتاو كڤد سسياڤا يڠ مڠاكو منجادي باڤ كڤد انق ترسبوت. اوليه ايت مريك تيدق بوليه ڤوساك ممڤوساكاءي، تيدق منجادي محرام دان تيدق بوليه منجادي والي ﴿جابتن مفتي سراوق، 2004﴾.

 

4.4  ڤنداڤت علماء / قاعده

صاحب السماحة داتوق محمد شكري محمد، مفتي كراجاءن نڬري كلنتن
جك انق تيدق صح تارف دبين اتاو دبينتيكن ڤد باڤاڽ، اي اكن منيمبولكن ككليروان دان ڤلباڬاي مسئله سڤرتي كتيك ماهو بركهوين دان ڤڠاڬيهن هرتا ڤوساك. باڤ بركناءن تيدق بوليه منجادي والي كڤد انق تيدق صح تارف دان جك اي برلاكو، ڤركهوينن ايت تيدق صه. جك برلاكو كماتين ڤولا، باڤ اتاو انق ايت تيدق لايق منريما هرتا ڤوساك دان جك دبريكن جوݢ، اي دكيرا مرمڤس حق اورڠ لاين. ساي مڠحرمتي كڤوتوسن محكمه، نامون كڤوتوسن مجليس فتوى كبڠساءن دبوات برداسركن ڤنداڠن مذهب شافعي. اد ڤنداڤت لاءين ممبنركن انق ايت دبين اتاو دبينتيكن ڤد باڤ، نامون ستياڤ كڤوتوسن ڤرلو برڤندوكن مذهب شافعي يڠ دعمالكن د نڬارا اين ﴿فاره مرشيتا،عبد الڤاته دان احمد سوهيل عدنان، 2017﴾.

 

 

 

4.5  فتوى ڤرسکوتوان / فتوى نݢري / ايسو

فتوى کبڠساءن

منوروت ڤايزه اسماعيل ﴿2013﴾، جاوتنكواس فتوى كبڠساءن يڠ برمذاكرة ڤد 10 جون 2003 برستوجو مندفينيسيكن انق تق صح تارف سڤرتي برايكوت:

- انق يڠ دلاهيركن د لوار نكاح سام اد عقيبة زنا اتاو روڬول دان دي بوكن درڤد ڤرستوبوهن شبهة.
- انق دلاهيركن كورڠ دري 6 بولن 2 لهزه ﴿ساعت﴾ مڠيكوت تقويم قمرية درڤد تاريخ تمكين ﴿ستوبوه﴾.

انق تق صح تارف تيدق بوليه ديناسبكن كڤد للاكي يڠ مڽببكن كلاهيرنڽ اتاو كڤد سسياڤا يڠ مڠاكو منجادي باڤ كڤد انق ترسبوت. اوليه ايت مريك تيدق بوليه ڤوساك ممڤوساكأي، تيدق منجادي مهرام دان تيدق بوليه منجادي والي.

 

فتوى ولايه٢ ڤرسكوتوان
جاوتنكواس ڤرونديڠن حكوم شرع ولايه ڤرسكوتوان ڤد تاريخ 2 جانواري 2001 تله مموتوسكن دان مورتاكن فتوى بهاوا انق يڠ دلاهيركن لبيه درڤد 6 بولن قمرية دري تاريخ سسواتو ڤاسڠن اين دعقد نكاحكن اياله انق صح تارف ﴿جابتن مفتي ولايه ڤرسكوتوان، 2007﴾.

 

 

 

5. لفظ تعليق طلاق

 

5.1 ڤڠنلن

منوروت وزارة الأوقاف ﴿1998﴾، طلاق تعليق دري سڬي اصطلاح برمقصود: مڠاءيتكن جاتوهڽ طلاق دڠن سسواتو ڤركارا، سام اد ڤربواتن سوامي سنديري، استري، اورڠ لاءين، كأداءن، ماس دڤن دان سباڬايڽ. چونتوهڽ، سوامي مڠاتكن كڤد استريڽ: “جك اڠكاو كلوار رومه، مك ترطلاق اڠكاو“. اڤابيلا استري كلوار رومه، مك ترطلاقله دي ﴿ابن قدامة، 1968﴾.

 

5.2  دليل

القرءان

حكوم طلاق تعليق اداله صه. جمهور علماء برحجه دڠن فرمان الله سبحان وتعالى دالم سوره البقرة، ايات 229، يڠ برمقصود


ٱلطَّلَٰقُ مَرَّتَانِۖ فَإِمۡسَاكُۢ بِمَعۡرُوفٍ أَوۡ تَسۡرِيحُۢ بِإِحۡسَٰنٖۗ ٢٢٩
مقصودڽ: طلاق ﴿يڠ بوليه دروجوع كمبالي ايت هاڽ﴾ دوا كالي. سسوده ايت بوليهله اي ﴿رجوع دان﴾ ممڬڠ تروس ﴿استريڽ ايت﴾ دڠن چارا يڠ سڤاتوتڽ اتاو ملڤسكن ﴿منچرايكنڽ﴾ دڠن چارا يڠ باءيق.


ايات د اتس اداله عموم يڠ مڽاتاكن حق سوامي منچرايكن استري مليڤوتي ڤينچراين سچارا طلاق منجيز ﴿سرتا-مرتا﴾، ماهوڤون طلاق تعليق ﴿برشرط اتاو بركاءيت﴾.

مريك جوݢ برحجه دڠن فرمان الله دالم سورة الماءدة، ايات 1


يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَوۡفُواْ بِٱلۡعُقُودِۚ

مقصودڽ: واهاي اورڠ-اورڠ يڠ برايمان، ڤنوهي سرتا سمڤورناكنله ڤرجنجين٢

 

طلاق تعليق مروڤاكن سواتو ڤرجنجين يڠ واجب دڤنوهي.

الحديث
مريك جوݢ برساندركن كڤد سبدا رسول الله:
اورڠ اسلام ترايكت دڠن شرط٢يڠ مريك تتڤكن، كچوالي شرط يڠ مڠحرامكن يڠ حلال اتاو مڠحلالكن يڠ حرام“ (ابو داود, 3594).

اورڠ اسلام واجب ممنوهي سڬالا شرط يڠ دتتڤكن، بڬيتو جوݢ شرط دالم طلاق تعليق. اڤابيلا شرط يڠ ترداڤت دالم لفظ طلاق تعليق دڤنوهي، مك برلاكوله طلاق سڤرتي يڠ دجنجيكن.

 

5.3  حکوم

ڤنداڤت جومهور علماء دالم كالڠن مذهب حنفي، مذهب مالكي، مذهب شافعي، دان مذهب حنبلي سڤاكت مڠاتكن بهاوا ڤنچراين سچارا طلاق تعليق اداله صح ﴿ميسزايري سيتيريس، مصطفى مت جوبري، محمد صبري زكريا، محمد نعيم مختار، 2021﴾.

 

 

5.4  ڤنداڤت علماء / قاعده

يوسف القرضاوي

منوروت يوسف القرضاوي بلياو منرڠكن بهاوا چراي تعليق اياله چراي يڠ منونجوقكن سوروهن ملاكوكن سسواتو اتاو تڬهن ملاكوكن سسواتو﴿ليانا عبداللطيف دان رافعة بنت سيدون، 2021﴾.

ڤڠوچڤن تعليق يڠ صح اداله درڤد سوامي يڠ صح عقد ڤركهوينن ﴿ابن مفليح الحنبليي، 1997﴾. نامون دتمبه اوليه بهاوا شرط تعليق ترسبوت مستيله وجود دان مناسبه.


المجاجي دان كريم زيدان
منوروت المجاجي ﴿2010﴾ دان كريم زيدان ﴿1983﴾ يڠ مروڤاكن علماء مذهب مالكي منمبه بهاوا طلاق برتعليق مستيله سوامي ملافظكن سومڤه دڠن تعليق. ڤنداڤت مريك مڽبوت بهاوا مشاركت عرب مڠمالكن لفظ تعليق سباڬاي سواتو لفظ سومڤه. اڤابيلا برلاكو ڤلڠڬارن مك اي دأڠڬڤ سباڬاي ملڠڬر سومڤه دان ممباوا كڤد ڤرچراين.

 

5.5  ايسو

دمليسيا، لفظ تعليق يڠ داوچڤكن اوليه سوامي سلاءين درڤد كندوڠن سورت نكاح دكنلي سباڬاي تعليق تيدق راسمي اتاو تعليق ليسن. لفظ تعليق ليسن كبياساءنڽ بربنتوق كات٢ يڠ بروڤا امرن سوامي كڤد استريڽ كتيك برلاكو ڤرتڠكرن. سباڬاي چونتوه اڤابيلا سواميڽ ملافظكن “جك اوق ڤرڬي كرومه ڤرمڤوان ترسبوت دان مڽرڠڽ، جاتوه طلاق“ اتاو “كالاو اوق لڤسكن بوروڠ د دالم ساڠكر اين، جاتوه طلاق“.

سيكشن 22 اكتا اوندڠ٢ كلوارݢ إسلام ولايه ڤرسكوتوان ﴿1984﴾ ممڤراونتوقكن تڠڬوڠجواب كڤد ڤندفتر:
﴿1﴾ سباءيق سلڤس عقد نكاح سواتو ڤركهوينن دلاكوكن، ڤندفتر هندقله منچاتتكن بوتير٢ يڠ دتتڤكن دان تعليق يڠ دتتڤكن اتاو تعليق لاءين باڬي ڤركهوينن ايت د دالم دفتر ڤركهوينن.
﴿2﴾ چاتتن ايت هندقله دأكوي سقسي اوليه ڤيهق٢ كڤد ڤركهوينن ايت، اوليه والي، دان اوليه دوا اورڠ سقسي، سلاءين ڤندفتر، يڠ حاضر سماس ڤركهوينن ايت دعقد نكاحكن.
﴿3﴾ چاتتن ايت هندقله كمودينڽ دتنداتاڠني اوليه ڤندفتر ايت.

ڤراونتوكن اوندڠ٢ كلوارݢ إسلام 2003 سيكشن 57 ڤندفترن ڤرچراين لوار محكمه مڽاتاكن:

﴿1﴾ سساورڠ يڠ تله منچرايكن استريڽ دڠن لفظ تعليق د لوار محكمه دان تنڤا كبنرن محكمه، هندقله دالم ماس توجوه هاري دري ڤلافظن طلاق ايت ملاڤوركن كڤد محكمه.
﴿2﴾ محكمه هندقله مڠاداكن سياستن اونتوق ممستيكن سام اد طلاق يڠ دلفظ ايت اداله صح مڠيكوت حكوم شرع.
﴿3﴾ جك محكمه برڤواس هاتي بهاوا طلاق يڠ تله دلفظكن ايت اداله صح مڠيكوت حكوم شرع، مك محكمه هندقله، ترتعلوق كڤد سيكشن 124

﴿ا﴾ ممبوات ڤرينته ممبنركن ڤرچراين دڠن طلاق
﴿ب﴾ مركودكن ڤرچراين ايت
﴿چ﴾ مڠهانتر سالينن ريكود ايت كڤد ڤندفتر يڠ سواجرڽ دان كڤد كتوا ڤندفتر باڬي ڤندفترن.

 

ڤنوتوڤ

دري ڤربينچڠن داتس داڤت دروموسكن بهاوا اڤليكسي فقه سماس دالم كهيدوڤن اومت اسلام ممبوليهكن مريك سنتياس مڠادڤتاسي شريعة اسلام دالم دنيا كونتيمڤوراري يڠ ڤنوه منچابر اين. فقه سماس اداله سبواه ڬاڬسن فليكسيبل شريعة اسلام يڠ مڠوڤراسيكن اجتهاد برداسركن رياليتي ڤرسكيترن دان كڤرلوان مشاركت ستمڤت. اي ممبوقتيكن بهاوا شريعة إسلام براوڤايا منجواب سڬالا ايسو دان ڤرمسئلهن اومت ڤد ستياڤ زمان دان تمڤت سكاليڬوس ممبري اشارت بهاوا شريعة اسلام ايت سسواي اونتوق دعمالكن سڤنجڠ زمان.

 

 

 

 

روجوعن

 

Abdul Monir Yaacob. (1998). Konsep Asas Rawatan Pemindahan Organ Menurut Islam. IKIM

Al-Majajiy.  (2010).  Al-Muhazzab  min  Al-Faqih  al-Maliki  wa  Adillatuhu.Jazair. Dar al-Wa’ie li al-Nasyar wa al-Tawzi’.

Ibn Qudamah. (1968). Al-Sharal-Kabīr, Al-Mughni.

Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri. (2016). Irsyad Al-Fatwa Ke-100: Adakah Brain Death Dikira Sebagai Kematian?. Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan 

Enekmen Undang-Undang Keluarga Islam Kelantan No. 6, 2002, sek. 2(1) di bawah perkataan “tak sah taraf”

Farah Marshita, Abdul Patah dan Ahmad Suhael Adnan. (2017, Julai 28). Keputusan benarkan bin bapa anak luar nikah langgar syarak. Berita Harian. https://www.bharian.com.my/berita/kes/2017/07/306491/keputusan-benarkan-bin-bapa-anak-luar-nikah-langgar-syarak

Ibn  Muflih  al-Hanbaliy  (1997).  Al-Mubdi’  Syarh  al-Muqni’. Dar  al-Kutub al-Ilmiah,

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia. (2011). Pemindahan Organ dari Perspektif Islam. Kementerian Kesihatan Malaysia.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia. (2008). Menggunakan Kaedah Khidmat Ibu Tumpang untuk Mendapatkan Zuriat. http://e-smaf.islam.gov.my/e-smaf/index.php/main/mainv1/fatwa/pr/12126

Jabatan Mufti Johor. (2010). Fatwa Transplan Organ dan Mati Otak. Jabatan Mufti Negeri Johor.

Jabatan Mufti Negeri Perlis. (2011). Derma organ: Satu kebajikan. Kertas kerja dibentangkan semasa Seminar Pendidikan Fatwa Isu Pendermaan Organ anjuran Jabatan Mufti Negeri Perlis dengan kerjasama Jabatan Kesihatan Negeri Perlis pada 20 Jun 2011.

Jabatan Mufti Sarawak. (2004). Garis Panduan Penamaan. Pejabat Mufti Sarawak.

Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan. (2007). Fatwa-fatwa Mufti Wilayah Persekutuan 1987-2010. Pejabat Mufti Wilayah. Persekutuan.

Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan. (2016), Irsyad Al-Fatwa Ke-130: Hukum Terhadap Penggunaan Ibu Tumpang (Surrogate Mother). https://muftiwp.gov.my/artikel/irsyad-fatwa/irsyad-fatwa-umum/1235-irsyad-al-fatwa-ke-130-hukum-terhadap-penggunaan-ibu-tumpang-surrogate-mother

Karim Zaydān. (1983). Al-Mufassal  fi  Ahkam  al-Mar’ah. Muassasah  al-Risalah.

Khairina Gustia Usman & Normadiah Daud. (2017). Ibu Tumpang Menurut Sains dan Ulama Kontemporari. Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin.

Liana Ab Latifi & Rafeah Saidon. (2021). Kedudukan La

Post a Comment

0 Comments