TUGASAN 1 LAPORAN EDUP3073

 

LAPORAN TEMU BUAL:

KEPELBAGAIAN SOSIO BUDAYA YANG ADA DI BILIK DARJAH, KESAN DAN IMPLIKASI KEPELBAGAIAN SOSIO BUDAYA YANG WUJUD TERHADAP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MURID.

 

1.    Tarikh dan masa temu bual:

16 Februari 2023, 10:44

 

2.    Nama Guru:

Norashikin Binti Salim

 

3.    Nama sekolah:

SK Peserian, Batu Pahat

 

4.    Pengalaman mengajar:

15  tahun

 

5.    Hasil dapatan temu bual – aspek kepelbagaian sosiobudaya, kesan kepelbagaian sosiobudaya dan implikasi:

Berdasarkan temu bual yang telah saya jalankan, terdapat beberapa kesan dan implikasi kepelbagaian sosiobudaya kepada murid, guru, sekolah dan kurikulum. Menurut responden yang saya telah menemu bual, beliau telah memfokuskan kepada satu aspek kepelbagaian sosiobudaya di SK Peserian, Batu Pahat iaitu jantina. Saya bersetuju dengan kenyataan responden berkenaan dengan aspek sosiobudaya. Menurut Noriati A Rashid et al., (2014) konsep sosiobudaya terdiri daripada beberapa aspek seperti bangsa, bahasa, struktur sosial, adat resam, kepercayaan dan jantina.

Kesan perbezaan ini boleh dilihat dari aspek gaya pembelajaran lelaki dan perempuan. Menurut responden pelajar lelaki akan lebih berminat kepada sesi akademik yang memerlukan pergerakan. Sesuai dengan kajian Zalizan Mohd Jelas et al., (2005), pelajar lelaki lebih cenderung kepada gaya pembelajaran tidak berstruktur iaitu lebih cenderung kepada visual, taktual dan kinestatik serta memerlukan pergerakan dalam suasana tidak formal berbanding pelajar perempuan. Sebagai contoh, pelajar lelaki lebih suka sesi pembelajaran yang tidak terlalu formal dan membolehkan mereka bergerak. Mereka sukar memberi tumpuan dalam satu jangkamasa yang lama untuk mendengar pengajaran guru berbanding pelajar perempuan (Monalisa Harun Chong, 2015). Pelajar lelaki juga lebih suka kepada visual seperti program komputer yang mempunyai gambar, berwarna dan gambarajah. Di samping itu, mereka lebih cepat mengingat melalui apa yang dilihat di televisyen, tayangan gambar atau video.

Menurut responden juga, murid perempuan lebih tekun dalam membuat latihan. Ini bertepatan dengan kenyataan Muhammad Kamarul Kabilan (1998) pelajar perempuan lebih mengambil berat tentang tugas, melakukan kerja dengan teratur dan mengikut jadual serta mengikut arahan dengan teliti berbanding pelajar lelaki. Hal ini menunjukkan bahawa pelajar perempuan mempunyai amalan yang diperlukan untuk memenuhi keperluan pembelajaran di bilik darjah, iaitu gaya pembelajaran yang bersesuaian dengan gaya pengajaran guru perempuan. Kebanyakan guru lebih cenderung untuk mengajar dengan kaedah chalk and talk yang sememangnya sesuai untuk murid perempuan menguasai isi pembelajaran.

Dalam laporan ini, penulis memfokuskan implikasi kepelbagaian sosial kepada dua aspek iaitu murid dan guru. Dalam konteks murid, corak asas ke atas budaya murid merupakan salah satu implikasi kepelbagaian sosiobudaya yang dapat dilihat dalam kalangan murid di sekolah tersebut. Hal ini demikian kerana pendekatan dalam menyelesaikan tugasan dan pendekatan untuk mengetahui sesuatu perkara adalah berbeza dalam kalangan murid di sekolah tersebut. Sebagai contohnya, di sekolah tersebut terdapat murid yang memfokuskan gaya pembelajaran kinestitik untuk mengetahui sesuatu perkara dan terdapat juga murid yang memfokuskan audio untuk mengetahui sesuatu perkara. Jadi, para murid harus mengetahui gaya pembelajaran yang mereka gunakan agar dapat mengoptimumkan gaya tersebut untuk menguasai isi pembelajaran mereka.

Menurut responden, kepelbagaian sosiobudaya dalam kalangan murid juga memberikan implikasi terhadap guru kerana guru ialah insan yang bertanggungjawab membimbing murid untuk mencapai potensi diri dalam akademik dan sosial (Noriati A. Rashid et al., 2018). Pembelajaran yang berkesan bagi sekumpulan pelajar tidak semestinya berkesan bagi kumpulan lain. Guru tidak seharusnya menganggap semua pelajar boleh belajar melalui cara yang sama. Pendidikan yang saksama buka bermakna sistem penyampaian yang sama. Kesaksamaan pendidikan lebih bergantung kepada persekitaran tempat tinggal pelajar, faktor status sosioekonomi keluarga dan gaya pembelajaran pelajar. Dengan mengambil kira faktor-faktor yang membantu pembelajaran, guru dapat menyediakan pembelajaran yang berkesan mengikut kemampuan pelajar. Satu strategi yang boleh digunakan ialah pembelajaran koperatif. Melalui struktur pembelajaran koperatif, pelajar dalam kumpulan heterogenous dapat berkongsi pengetahuan dan pengalaman, belajar bersama-sama, saling membantu dan berinteraksi untuk memastikan pencapaian kumpulan (Aznal Arief Ramli, 2021). Pelajar yang mempunyai pelbagai latar belakang, etnik, taraf sosial dan pencapaian dapat saling belajar dan mengenali budaya secara tidak langsung.

Kesimpulannya, kepelbagaian sosiobudaya murid mempengaruhi proses pembelajaran murid dan memberi kesan kepada pengurusan bilik darjah mesra budaya. Oleh itu, sebagai bakal guru, saya akan cuba sedaya upaya untuk meningkatkan kesedaran terhadap kepelbagaian sosiobudaya bagi mewujudkan bilik darjah yang mesra budaya dengan mengintegrasikan lima elemen kepelbagaian sosiobudaya dalam proses pengajaran dan pembelajaran kelak. Oleh itu, saya perlu membuat persiapan rapi untuk menyokong pengurusan bilik darjah yang mesra budaya selain menerapkan budaya pembelajaran abad ke-21 dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

(632 patah perkataan)

 

RUJUKAN

 

Aznal Arief Ramli. (2021). Implikasi Kepelbagaian Sosiobudaya. Academia.edu. https://www.academia.edu/8584318/Implikasi_Kepelbagaian_Sosiobudaya

Monalisa Harun Chong. (2015, June 16). 3 Perbezaan Gaya Belajar Anak Lelaki - awaleducation. Awaleducation. https://awaleducation.com/3-perbezaan-gaya-belajar-anak-lelaki

Muhammad Kamarul Kabilan, A. (1998). Identifying Teaching Styles to Improve Teaching in an ESL Classroom. Kertas Kerja. MICELT International Conference, 18-20 Mei, Pulau Pinang

Noriati A. Rashid, Lee, K.C, Zulkifli Mahayudin, & Zakiah Noordin. (2014). Falsafah dan Pendidikan di Malaysia. Oxford Fajar Sdn.Bhd.

Warrington, M., Younger, M., & Williams, J. (2000). Student attitude, image and the gender gap. British Educational Research Journal, 26, 393–407.

Zalizan Mohd Jelas, Saemah Rahman, Roselan Baki & Jamil Ahmad. (2005). Prestasi akademik mengikut gender. Jurnal Pendidikan, 30, 93–111.

 

 

 

Post a Comment

0 Comments