PENULISAN
AKADEMIK:
PERANCANGAN LANGKAH-LANGKAH PENGURUSAN BILIK DARJAH
MESRA BUDAYA DI BILIK DARJAH
1.0 Pengenalan
Pengurusan bilik darjah mesra budaya bermaksud bagaimana guru dan
pelajar bekerja, bagaimana mereka saling berkerjasama dan bagaimana pengajaran
dan pembelajaran berlaku (Bosch, 2006). Suasana pembelajaran yang berkesan tidak
mungkin terbina dengan hanya memberi tumpuan pada proses penyampaian isi pengajaran
guru sahaja. Ia turut melibatkan aspek pengurusan bilik darjah
serta tingkah laku pelajar. Pengurusan bilik darjah yang berkesan serta
mesra budaya dapat menggalakkan aktiviti intelektual, menggalakkan
persahabatan, kerjasama dan sokongan di samping menggalakkan pembelajaran,
pertumbuhan dan perkembangan pelajar. Ia adalah pakatan diantara guru dan murid
bagi mengurus segala aspek yang terdapat dalam bilik darjah yang melibatkan
pengurusan fizikal, emosi, sosial serta sosiolinguistik
yang dilaksanakan agar dapat mewujudkan satu alam belajar yang kondusif
untuk sesi pengajaran dan pembelajaran.
2.0 Cadangan pengurusan fizikal yang
mesra budaya di bilik darjah
Langkah dalam menguruskan bilik darjah mesra budaya dari
aspek fizikal adalah guru perlu menitikberatkan susun atur dan reka bentuk
fizikal bilik darjah. Hal ini demikian kerana, persekitaran fizikal yang
bersesuaian dan selesa dapat merangsang aktiviti intelektual, meningkatkan
hubungan sosial, menggalakkan pembelajaran dan pembangunan murid serta
membudayakan nilai positif dalam kalangan murid di dalam kelas (Che Nidzam
et.al, 2012).
Susunan dan reka bentuk bilik darjah mesra budaya dapat
direalisasikan dengan
melaksanakan
proses pembelajaran berpusatkan murid. Sehubungan itu, Susunan dalam bentuk
kumpulan kecil dapat menggalakkan murid yang berbilang kaum untuk berinteraksi,
berkongsi bahan pembelajaran, berbincang dan bertukar-tukar pendapat masing-masing.
Dalam pada itu, guru boleh menempatkan murid yang terdiri daripada pelbagai budaya
dalam satu kumpulan yang sama bagi mengelakkan jurang perbezaan antara mereka.
Sesungguhnya persekitaran berkualiti akan terhasil sekiranya prasarana
persekitaran
pembelajaran dirancang dan disusun secara fleksibel serta memenuhi kriteria
tertentu selari dengan keperluan murid dan matlamat kurikulum (Marinah Awang
et.al,
2018). Tambahan pula, bilik darjah mesra budaya boleh dicapai apabila murid dengan
kepelbagaian budaya dapat menyemai sifat tolak ansur dan saling bekerjasama
terhadap kebersihan bilik darjah. Justeru, semua murid bertanggungjawab
terhadap jadual bertugas yang telah disediakan sebagai rutin bilik darjah
sebelum dan selepas proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
3.0 Cadangan pengurusan emosi yang mesra budaya di
bilik darjah
Emosi dapat didefinisikan sebagai suatu perasaan yang kuat dan
mengandungi pelbagai jenis perasaan seperti kasih sayang, keriangan, benci, takut,
cemburu dan keseronokan (Hornby, 2005). Sehubungan itu, guru perlu bijak
mengawal emosi murid-murid ketika belajar. Hal ini demikian kerana, emosi murid
mempengaruhi tingkah laku, nilai dan kebolehan mereka sepanjang proses
pengajaran dan pembelajaran berlangsung (Azizi Yahaya & Amir Hamzah, 2010).
Dalam hal ini, guru boleh memberi peluang kepada murid untuk membuat keputusan
sendiri seperti menentukan peraturan-peraturan di bilik darjah, membuat pilihan
terhadap aktiviti pembelajaran yang digemari dan sebagainya.
Umum mengetahui, motivasi terbahagi kepada dua iaitu motivasi
ekstrinsik dan intrinsik. Sebagai seorang guru, motivasi sama ada ekstrinsik
mahupun intrinsik perlu disemai dalam diri murid. Tamsilnya, guru memberikan
rangsangan dalam bentuk pujian dan hadiah kepada semua murid tidak kira kaum
bagi mendorong mereka untuk belajar (Alhaadi Ismail & Norimah Zakaria,
2019). Tambahan pula, guru boleh menyediakan ganjaran dalam bentuk token kepada
murid yang dapat mendengar arahan di samping menyiapkan tugasan yang diberi
dalam masa yang telah ditetapkan. Secara tidak langsung dapat mempengaruhi
emosi murid untuk bersaing secara sihat dan bersemangat untuk belajar dalam
suasana bilik darjah mesra budaya.
4.0 Cadangan pengurusan sosial yang mesra budaya di
bilik darjah
Seperti yang kita sedia maklum, sosial merangkumi aspek pertuturan
dan pergaulan manusia sesama manusia dalam kehidupan seharian. Sehubungan itu,
guru dapat menggalakkan komunikasi antara murid lelaki dan perempuan dalam satu
kelas yang sama dengan mengadakan aktiviti berkumpulan yakni menjurus kepada
pembelajaran koperatif (Abdul Rasid Jamian & Hasmah Ismail, 2013). Hal ini
demikian kerana, murid dapat berkongsi idea dan bertukar-tukar pendapat
sekaligus membina hubungan positif antara satu sama lain. Dalam pada itu, guru
juga dapat menerapkan elemen komunikasi berkesan dalam diri untuk berinteraksi
dengan murid yang pelbagai budaya. Sebagai contoh, guru menggunakan bahasa yang
mudah difahami serta memandang ke arah murid apabila berkomunikasi dengan
mereka agar murid dapat merasakan dirinya dihargai dan disayangi oleh guru.
Sesungguhnya, kemahiran komunikasi berkesan dapat memberikan peluang kepada
guru bersikap mesra ketika berinteraksi dengan murid. Secara tidak langsung,
murid akan mencontohi sikap guru untuk diamalkan dalam kehidupan seharian.
5.0
Cadangan pengurusan
pentaksiran yang mesra budaya di bilik darjah
Kini, sistem pentaksiran di Malaysia mengimplementasikan
pentaksiran berterusan bagi mendapatkan maklumat tentang perkembangan,
kemajuan, kebolehan dan pencapaian murid (Kementerian Pendidikan Malaysia,
2023). Bagi mewujudkan mesra budaya di bilik darjah, guru memainkan
peranan untuk memberikan latihan atau ujian dengan pilihan jawapan yang
mengandungi elemen budaya tempatan seperti kepercayaan, adat resam, bahasa dan
sebagainya. Daripada pilihan jawapan tersebut, murid secara tidak langsung juga
boleh memahami dan mengetahui bahawa terdapat pelbagai budaya yang wujud di
negara Malaysia. Kefahaman tentang kepelbagaian budaya yang diberikan melalui
pentaksiran juga dapat menerapkan sikap hormat terhadap kepercayaan dan adat
resam bangsa lain.
Selain itu, guru juga boleh memberikan latihan yang mengandungi
soalan atau tajuk yang menghargai perbezaan budaya seperti nilai-nilai sosial,
agama dan sejarah. Soalan-soalan yang diajukan akan merangsang pemikiran
pelajar dan menyedarkan mereka bahawa dengan menghargai perbezaan budaya akan
mewujudkan suasana yang mesra budaya di dalam kelas. Maka, persekitaran yang
kondusif dan semangat kooperatif dapat dibina antara murid yang terdiri
daripada pelbagai budaya.
6.0 Penutup
‘Education For
All’, melalui prinsip ini Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) berhasrat untuk
membangunkan modal insan yang holistik dan seimbang dari pelbagai aspek. Perkara
ini merangkumi pendidikan untuk semua masyarakat tidak kira kaum. KPM menjelaskan
bahawa tiada lagi jurang perbezaan dari segi pendidikan antara kaum. Dalam pada
itu, KPM sangat berhasrat untuk membentuk semangat perpaduan dalam kalangan
masyarakat sejak peringkat rendah lagi. Sehubungan itu, pelbagai program dan aktiviti
dijalankan bagi mengeratkan hubungan antara kaum misalnya program RIMUP. Kini,
sekolah wawasan diperluas bagi menggalakkan interaksi sosial antara murid berbilang
kaum. Tambahan pula, bilik darjah mesra budaya dilihat sebagai salah satu inisiatif
bagi meningkatkan semangat bersatu padu antara kaum. Oleh hal yang demikian, guru
perlu sentiasa bersedia, berpengetahuan dan berkemahiran bagi merealisasikan hasrat
KPM untuk membangunkan sistem pendidikan ke arah yang lebih cemerlang.
(967 patah perkataan)
RUJUKAN
Abdul Rasid Jamian & Hasmah Ismail. (2013). Pelaksanaan
Pembelajaran Menyeronokkan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu. Jurnal
Pendidikan Bahasa Melayu, 49-63.
Alhaadi Ismail & Norimah Zakaria. (2019). Faktor yang
Mempengaruhi Motivasi Pembelajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Murid. International
Journal of the Malay World and Civilisation, 23-30.
Azizi Yahaya & Amir Hamzah. (2010). Kecerdasan Emosi dan
Hubungannya Dengan Pencapaian Akademik dan. Jurnal Pendidikan, 1-11.
Bosch, K. (2006). Planning Classroom Management - A Five-Step
Process to Creating a Positive Learning Environment (2nd ed.) California:
Corwin Press.
Che Nidzam, Noraini Mohamed, Mazlini Adnan, Marzita Putih &
Mohd Hairy Ibrahim. (2012). Pengaruh Persekitaran Fizikal Bilik Darjah Terhadap
Tahap Keberkesanan Pengajaran dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 1-7.
Hornby. (2005). Oxford Advanced Learner's Dictionary. Oxford
University Press, Hardback.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2023, Februari 15). Pentaksiran
Bilik Darjah. https://www.moe.gov.my/soalan-lazim-menu/kurikulum/kurikulum
Marinah Awang, Mohd Ezrizal Zakaria & Ramlee Ismail. (2018).
Hubungan Persekitaran Fizikal Bilik Darjah dan Kesejahteraan dan Keselesaan
Pembelajaran dan Pengajaran. Management Research Journal, 86-99.
0 Comments