1.0 Biodata pelajar
BIL
SENARAI
MAKLUMAT
1
NAMA PELAJAR
2
NO. KAD PENGENALAN
3
NO. TELEFON
4
E-MEL
5
AMBILAN DAN PENGKHUSUSAN
JUN 2021
PROGRAM IJAZAH SARJANA
MUDA PENDIDIKAN PENGAJIAN AGAMA
6
TAHUN DAN SEMESTER
TAHUN: 2021
SEMESTER: 3
7
TARIKH PBS
20 MAC HINGGA 24 MAC 2022
BIL
SENARAI
MAKLUMAT
1
NAMA PELAJAR
2
NO. KAD PENGENALAN
3
NO. TELEFON
4
E-MEL
5
AMBILAN DAN PENGKHUSUSAN
JUN 2021
PROGRAM IJAZAH SARJANA
MUDA PENDIDIKAN PENGAJIAN AGAMA
6
TAHUN DAN SEMESTER
TAHUN: 2021
SEMESTER: 3
7
TARIKH PBS
20 MAC HINGGA 24 MAC 2022
2.0
Pengenalan
Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan satu program yang
dijalankan oleh pihak Badan Pendidikan Guru melalui Institut Pendidikan Guru
Malaysia (IPGM). Semua guru pelatih wajib menjalani program ini di sekolah
pilihan masing-masing. Melalui program ini saya didedahkan dengan pelbagai
perkara yang berkaitan dengan sekolah seperti iklim sekolah, ilmu sebagai
pendidik, prasarana dan murid-murid di sekolah. Saya telah menjalankan PBS di
Sekolah Kebangsaan Pekan Baharu, Batu Pahat. Dalam melaksanakan PBS ini, saya
dikehendaki mencari maklumat mengenai sekolah, serta melaksanakan beberapa
pemerhatian dan kajian terhadap pendekatan, strategi, kaedah dan teknik yang
digunakan oleh para guru Pendidikan Islam. Semasa menjalankan PBS ini saya
telah mendapatkan maklumat daripada beberapa pihak seperti guru penolong kanan,
guru panitia, kakitangan sekolah dan murid-murid yang bersekolah di sekolah
ini. Saya juga menggunakan beberapa kaedah dalam menjalankan program PBS ini. Data-data
yang saya dapati telah dianalisis dan kumpulkan untuk dijadikan satu portfolio.
Berdasarkan maklumat-maklumat yang diperolehi, saya berharap tugasan ini dapat
membantu saya agar lebih mengenali sekolah dan saya berharap tugasan ini dapat
memenuhi kehendak pensyarah yang terlibat.
3.0 PERNYATAAN PROFESIONAL
3.1 Sebelum
PBS
Saya telah ditugaskan untuk menjalani Pengalaman Berasaskan Sekolah
(PBS) selama seminggu bermula pada 20 Mac 2022 sehingga 24 Mac 2022. Ini
merupakan PBS saya yang pertama sebagai guru pelatih PISMP ambilan Jun 2021.
Untuk PBS kali pertama ini, saya telah memilih Sekolah Kebangsaan Pekan Baharu,
Batu Pahat, Johor. Saya telah memilih untuk melaksanakan PBS di sekolah ini
kerana perjalanan daripada rumah saya ke sekolah hanya mengambil lebih kurang
10 minit. Dalam melaksanakan PBS ini, saya dikehendaki untuk mencari maklumat
umum berkaitan sekolah dan menjalankan tugasan yang telah
dipertanggungjawabkan.
Sebelum menjalani PBS, saya dan para pelajar PISMP ambilan Jun 2021
telah diberikan taklimat sebagai peringatan ringkas mengenai tugasan yang harus
dilakukan sepanjang minggu PBS. Ketua Unit Praktikum, Dr. Mohamad Asmadi Bin
Samdin telah memberikan taklimat kepada kami dengan menggunakan aplikasi Microsoft
Teams pada 9 Mac 2022, jam 8.00 malam. Taklimat yang diberikan adalah
berkaitan dengan perkara yang kami harus laksanakan sepanjang tempoh PBS
berlangsung agar kami dapat menyiapkan tugasan yang diberi dengan lancar dan
baik. Beliau juga telah menyediakan platform di Google Classroom untuk
memberi sebarang makluman sebelum, semasa, dan selepas PBS dan mengongsikan
dokumen-dokumen yang perlu diisi oleh pelajar bagi menyiapkan portfolio PBS.
Saya telah merujuk beberapa bahan berkaitan dengan PBS di Internet
seminggu sebelum menjalankan PBS di sekolah yang telah dipilih. Ini kerana,
pemahaman dan pembacaan yang banyak sangat diperlukan bagi meningkatkan tahap
kefahaman saya berkaitan tugasan PBS yang perlu siapkan. Saya juga dapat
merangka perancangan yang rapi dan tersusun melalui maklumat yang saya dapati
di Internet berkaitan PBS. Setiap perancangan ini perlu dirancang dengan rapi bagi
mengelakkan diri saya keliru serta terburu-buru semasa melaksanakan PBS.
Berdasarkan senarai semak tugasan yang telah diberikan di Google Classroom,
saya telah mengenalpasti beberapa perkara yang perlu saya laksanakan. Saya juga
menyusun beberapa kaedah dan strategi perlaksanaan harian semasa menjalankan
PBS untuk memudahkan proses pencarian maklumat. Saya turut berbincang dengan
rakan-rakan tentang tugasan yang diberikan. Saya telah memilih untuk memilih
instrumen penilaian dalam melaksanakan PBS bagi menyempurnakan tugasan saya,
iaitu pemerhatian, temu bual, dan soal selidik. Dalam melaksanakan tugasan ini,
setiap instrumen adalah berdasarkan kesesuaian aktiviti. Saya membuat senarai
tugasan yang perlu dilakukan sepanjang tempoh berada di sekolah tersebut. Saya
juga telah menyediakan beberapa soalan untuk guru pentadbiran, guru pembimbing,
kakitangan sekolah dan murid-murid.
3.2 Semasa
PBS
Semasa sedang menjalani Pengalaman Berasaskan Sekolah, saya telah
melakukan beberapa pemerhatian mengenai sekolah yang telah saya pilih. Saya
telah melakukan kajian mengenai pengurusan sekolah. Sekolah ini diuruskan oleh
4 orang pentadbir yang berkarisma dan berwibawa dalam memastikan pengurusan
sekolah berjalan dengan lancar. Jawatan-jawatan penting seperti Guru Besar,
Penolong Kanan 1, Penolong kanan Hal Ehwal Murid dan Penolong Kanan Kokurikulum
dipegang oleh dua guru lelaki serta dua guru perempuan. Guru-guru yang mengajar
di sekolah ini juga majoritinya adalah guru wanita.
Semasa menjalani PBS, saya telah melakukan beberapa pemerhatian
mengenai pengurusan bilik darjah dan aktiviti PdP yang dijalankan oleh guru,
dengan kerjasama yang diberikan pihak sekolah saya dapat memasuki beberapa
kelas bersama guru pembimbing. Setiap darjah mempunyai 2 kelas yang
menggabungkan antara pelajar yang pintar, sederhana dan lemah. Melalui
pemerhatian tersebut, saya dapat menyelesaikan sebahagian soalan yang berkaitan
dengan tugasan PBS. Bagi menyiapkan keseluruhan tugasan ini, saya turut
menemubual guru ketua panitia Pendidikan Islam bagi menjawab persoalan yang
berkaitan dengan isu pendidikan semasa.
Selain itu, saya juga mengambil beberapa data tentang maklumat umum
sekolah antaranya tentang prasarana, bilangan murid, bilangan guru dan
bagaimana pelaksanaan SOP bagi menghadapi sesi persekolahan tahun 2022/2023.
Saya telah mendapat kerjasama yang baik dari pihak sekolah yang membenarkan
saya untuk meminjam Manual Pengurusan Sekolah sebagai rujukan kami. Hal ini
memudahkan kami untuk mendapatkan maklumat tentang sekolah.
3.3 Selepas PBS
Selepas menjalani Pengalaman Berasaskan Sekolah, saya telah
mengumpul dan mengemaskini maklumat-maklumat yang telah saya berjaya kumpulkan
semasa menjalani PBS. Saya telah mempelajari mengenai teknik bertanya yang
betul dan berkesan yang boleh digunakan apabila ingin mendapatkan sebarang
maklumat daripada mana-mana pihak. Teknik bertanya yang betul dapat membantu
saya memperolehi maklumat yang saya perlukan dengan cepat dan mudah.
Berdasarkan teknik bertanya yang telah saya perolehi ini, saya dapat simpulkan
bahawa apabila kita menghormati seorang manusia dengan baik, maka kita akan
mendapat penghormatan yang setimpal dan begitulah sebaliknya.
Selain itu, saya juga mendapat input yang sangat berguna semasa
berjumpa dengan guru besar. Banyak nasihat yang diberikan kepada saya bagi
menjadi seorang guru yang dapat membentuk dan membantu anak didik yang bakal
menerajui negara kelak. Tambahan lagi, beliau turut mengingatkan agar sentiasa
bersikap ramah dan tidak sombong dengan sesiapa pun. Menurut beliau, jika
seseorang guru itu mempunyai sifat sombong maka kerjaya guru tidak akan
menyeronokkan baginya. Di samping itu, beliau juga menasihati saya supaya
sentisa berkongsi ilmu bukan sahaja dengan anak murid tetapi juga sesama guru.
Hal ini kerana setiap guru mempunyai kelebihan dan kelemahan masing-masing,
guru lama kaya dengan pengalaman yang pelbagai manakala guru baru mempunyai
teknik pengajaran yang lebih segar dan mengikut perkembangan teknologi semasa.
Oleh itu amatlah baik jika kepelbagaian kebolehan ini digabung jalinkan agar
dapat membentuk kaedah pengajaran yang terbaik.
3.2 Laporan pelaksanaan aktiviti yang difokus
Bil |
Tarikh |
Perkara |
1 |
20/3/2022 (Ahad) |
-
Lapor diri
di SK Pekan Baharu -
Sesi suai
kenal bersama guru besar -
Mengadakan pertemuan dengan
guru pembimbing -
Mengumpulkan maklumat
umum sekolah -
Memerhati persekitaran dan
prasarana sekolah -
Mendapatkan buku Pengurusan Sekolah 2022 |
2 |
21/3/2022 (Isnin) |
-
Memerhati cara guru mengajar dan penglibatan dalam
Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Pendidikan
Islam -
Mengambil gambar suasana kelas semasa PdP dijalankan -
Tasmik bacaan pelajar tahun 6 Efisien dan 6 Efektif |
3 |
22/3/2022 (Selasa) |
-
Menguruskan aktiviti senaman pagi -
Memerhati cara guru
mengajar dan penglibatan dalam PdP Pendidikan Jasmani &
Kesihatan (PJK) -
Mengambil gambar suasana kelas semasa PdP dijalankan -
Membuat kerja penanaman pokok cili, serai,
dan terung di taman sekolah -
Menjalankan sesi temu bual
bersama guru Bahasa Inggeris |
4 |
23/3/2022 (Rabu) |
- Hari Keputeraan Sultan Johor (Cuti) |
5 |
24/3/2022 (Khamis) |
-
Mengikuti program Bacaan
Yaasin di pejabat sekolah -
Menjalankan sesi temu bual bersama guru pembimbing -
Memastikan semua bahan
yang diperlukan untuk
PBS dan kerja
kursus telah mencukupi -
Mendapatkan pengesahan
tandadatangan daripada Guru
Besar |
3.3.2 Penilaian Dan Laporan
Kesimpulannya, Pengalaman Berasaskan Sekolah yang telah saya jalani
bermula dari 20 Mac 2022 hingga 24 Mac 2022 banyak memberi pengalaman dan
pengetahuan baru kepada saya. Umum mengetahui, sekolah merupakan satu institusi
penting dalam mendidik seseorang anggota individu dalam kelompok masyarakat.
Pendidikan yang diterima di sekolah bukanlah hanya menumpukan kepada aspek
intelek sahaja, malahan ianya merangkumi pelbagai aspek seperti jasmani, emosi,
rohani dan sosial. Insan yang seimbang dan harmonis akan dapat dicapai dengan
berpandukan kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).
Setelah menjalani tugasan ini, saya dapat mengalami sendiri suasana
alam persekolahan berbanding sebelum ini, saya hanya mempelajari mengenai sekolah
dalam teori-teori dan penceritaan dariada pensyarah sahaja. Sebagai guru
pelatih, pengalaman menjalani tugasan ini tidak akan saya lupakan. Jika suatu
ketika dahulu saya pernah menjadi seorang murid sekolah, tetapi hari ini saya
telah menjadi seorang guru pelatih. Perasaan yang dialami tidaklah sama seperti
semasa menjadi murid sekolah dahulu. Pengalaman yang dilalui semasa menjalani
PBS yang pertama ini banyak mengajar saya supaya dapat menyesuaikan diri dengan
suasana sekolah. Melalui persekitaran sekolah, saya dapat melihat sendiri
tingkah laku pelajar dan para guru yang menjalankan proses pengajaran dan
pembelajaran. Sebagai contohnya, saya dapat melihat sendiri bagaimana guru
mengajar di dalam kelas. Pendekatan yang digunakan para guru juga berbeza
mengikut kepintaran murid. Saya juga dapat mengetahui peranan kakitangan
sekolah dalam memastikan sekolah sentiasa berada dalam keadaan terbaik. Sebagai
contohnya, seorang guru besar berperanan penting dalam mencorakkan misi dan
visi sekolah. Usaha ini tidak akan berhasil sekiranya tidak mendapat kerjasama
daripada guru-guru yang lain.
Selain itu, saya juga berpeluang beramah mesra dengan para guru di
sekolah. Saya berpeluang untuk makan bersama guru di meja makan guru. Dengan
itu, saya turut berpeluang berbual dengan guru-guru tentang pengalaman mereka
semasa mengajar, tentang isu pendidikan masa kini, tentang perkembangan semasa
pelajar dan bagaimana untuk mengatasi masalah yang berlaku di sekolah. Di
samping itu, saya juga bertuah kerana sekolah yang saya pilih merupakan pusat
kepada pendidikan khas di daerah Batu Pahat. Oleh yang demikian saya juga
berpeluang melihat sendiri bagaimana kelas pendidikan khas dijalankan.
Seterusnya, saya juga menjalankan temubual terhadap pihak
pengurusan sekolah, guru-guru, kakitangan sekolah, dan murid-murid. Berdasarkan
isi perbincangan yang dibincangkan, saya dapat mengetahui peranan mereka
terutamanya dalam bidang pengurusan sekolah dan guru serta melalui kajian kami
ke atas para pelajar. Melalui temubual ini juga ianya melatih saya supaya
bersikap berani dan kemahiran interpersonal dapat diwujudkan dalam diri saya.
Kesimpulannya, tugasan Pengalaman Berasaskan Sekolah ini banyak
membina sikap positif dalam diri guru pelatih seperti saya. Akan tetapi saya
juga dapat mengesan kelemahan saya yang perlu saya perbaiki untuk menjadi
seorang guru yang baik. Semoga dengan adanya tugasan ini, kita dapat
memantapkan lagi ilmu keguruan untuk dijadikan pengalaman bagi memantapkan diri
serta dapat menjalankan tugasan dengan lebih baik sebagaiseorang guru kelak.
4.0
INSTRUMEN PENGUMPULAN DATA BERHUBUNG TUGASAN
4.1
Pemerhatian
Dalam menjalankan tugasan PBS ini, saya telah menggunakan beberapa
kaedah dalam mengumpulkan data berkaitan tugasan. Antaranya adalah pemerhatian.
Apa yang saya dapat melalui pemerhatian saya adalah mengenai prasarana yang
terdapat di sekolah ini. Secara keseluruhannya, prasarana yang disediakan di
sekolah ini adalah sempurna dan mampu mewujudkan suasana pembelajaran yang baik
terhadap murid-murid di sini.
Selain itu, saya turut memerhatikan proses Pengajaran
dan Pembelajaran (P&P) di sekolah ini. Saya perhatikan guru-guru di sini
mengajar dengan penuh dedikasi. Sekiranya terdapat guru yang bercuti, waktu
P&P tersebut akan diganti oleh guru ganti. Pelbagai pendekatan yang
digunakan oleh guru untuk memberi segala input kepada murid yang berada di
bawah penjagaannya semasa proses pengajaran dan pembelajaran berjalan.
4.2 Temu
Bual
Kaedah temubual juga telah saya gunakan dalam menjalankan tugasan
ini. Saya telah menemubual beberapa orang responden seperti guru penolong
kanan, guru panitia, guru-guru lain, kaki tangan sekolah dan murid. Semasa
menjalankan temubual ini, saya telah mengemukakan beberapa soalan kepada
mereka. Kerjasama yang diberikan mereka sangat baik. Saya mendapat jawapan dan
kerjasama yang sangat memuaskan daripada para responden.
4.3 Soal
Selidik
Selain dua kaedah di atas
digunakan, saya juga telah menggunakan kaedah soal selidik. Kaedah ini
digunakan bagi mendapatkan maklumat tambahan mengenai sekolah tersebut. Saya
telah membuat soal selidik kepada dua orang murid tahun enam yang terdiri
daripada seorang murid lelaki dan seorang murid perempuan. Saya menanyakan
pelajar tersebut tentang kecenderungan mereka terhadap pelajaran dan memberikan
borang soal selidik untuk mereka isi.
5.0
KOLABORATIF
Untuk kolaborasi, saya telah mencatatkan rekod kolaborasi bersama
beberapa guru dan kakitangan sekolah ke dalam borang kolaborasi yang disediakan
berserta tandatangan pengesahan. Saya berpendapat bahawa kolaborasi adalah penting
untuk mendapatkan maklumat yang kita perlukan disamping meningkatkan kemahiran
berkomunikasi dengan orang lain dan juga meningkatkan keyakinan diri ketika
berinteraksi.
5.1 Perbincangan dengan pengurus sekolah
LAMPIRAN 1-3
REKOD
KOLABORATIF / INTERAKSI / PERBINCANGAN
(Pengurus
sekolah / guru / pensyarah / kakitangan sekolah / murid yang
ditemu bual)
PENGALAMAN
BERASASKAN SEKOLAH
Tarikh : 24 Mac 2022 Masa : 10.00 Pagi
Tajuk / Perkara : Susana dan budaya sekolah
Isi
Perbincangan |
Cadangan Tindakan |
1.
Aktiviti
sukan dan kurikulum masih tidak dapat dilaksankan secara sepenuhnya seperti
pada zaman sebelum penyebaran wabak Covid-19 dahulu 2.
Waris
yang tidak berpuas hati dengan cara guru mendidik 3.
Murid-murid
yang kurang berkemampuan 4.
Kesihatan
para pelajar di sekolah pada musim Covid-19
|
·
Menunggu
arahan daripada KPM sebelum dapat melaksanakan aktiviti sukan dan kurikulum
secara sepenuhnya ·
Memberi
penerangan kepada waris tentang kaedah pengajaran dan jika mereka masih tidak
dapat menerima menyuruh mereka memindahkan anak mereka ke sekolah yang lain ·
Disediakan
bantuan seperti beg dan alatan tulis untuk pelajar yang kurang bekemampuan ·
Pelajar
akan diperiksa suhu badan pada setiap pagi di pintu pagar sekolah. Sekolah
juga menyediakan Kit untuk memeriksa Covid-19 secara percuma kepada
pelajar-pelajar terpilih dari setiap darjah
|
Tandatangan : DEWI
Nama : PN HJH DEWI HATI BINTI ISMAIL
Jawatan : Penolong Kanan Pentadbiran
5.2 Perbincangan dengan mentor
LAMPIRAN 1-3
REKOD
KOLABORATIF / INTERAKSI / PERBINCANGAN
(Pengurus
sekolah / guru / pensyarah / kakitangan sekolah / murid yang
ditemu bual)
PENGALAMAN
BERASASKAN SEKOLAH
Tarikh : 23 Mac 2022 Masa : 9.30 Pagi
Tajuk /
Perkara : Tingkah laku murid
semasa belajar di dalam kelas
Isi
Perbincangan |
Cadangan Tindakan |
1. Pelajar
suka berbual-bual bersama rakan semasa belajar 2. Pelajar
cepat mengantuk semasa belajar di dalam kelas.
5.
Cara membuatkan pelajar suka belajar dengan
seseorang guru |
·
Letakkan pelajar tersebut berjauhan dengan
rakannya agar mereka tidak dapat berbual ·
Menggunakan elemen kreatif seperti muzik dan
pergerakan kreatif agar - mereka tidak berasa bosan ·
Menyuruh
ketua kelas menulis nama pelajar yang bising di papan putih ·
Guru perlu
bijak mengambil hati pelajar dengan cara memberikan ganjaran berupa coklat
kepada pelajar sekiranya mereka senyap ·
Guru perlu
kerap melakukan komunikasi dua hala bersama para pelajar seperti berbual
mengenai aktiviti seharian mereka
|
Tandatangan : NAFISAH
Nama : Siti Nafisah Binti Nandir
Jawatan : Guru Pendidikan Islam
6.0 ILMU/PENGETAHUAN BARU MELALUI KAEDAH
6.1 Pemerhatian
Melalui pemerhatian yang telah saya jalankan, banyak ilmu baru yang
telah saya perolehi. Setelah beberapa hari menjalankan Pengalaman Berasaskan
Sekolah (PBS) di Sekolah Kebangsaan Pekan Baharu, saya telah memperolehi banyak
pengetahuan baru melalui pemerhatian yang telah saya jalankan sepanjang berada
di sekolah tersebut.
Memandangkan sesi persekolahan baru bermula, maka fokus guru pada
minggu pertama pembelajaran adalah untuk menarik semula minat pelajar untuk
datang ke sekolah. Selain itu, guru juga memberi penerangan tentang apa yang
akan di pelajari sepandang sesi persekolahan tersebut. Bagi mata pelajaran Pendidikan
Islam sesi tasmik bacaan Al-Quran/Iqra’ dijalankan untuk menguji bacaan murid
selepas lama bercuti. Untuk murid tahun satu pula minggu pertama ialah minggu
orentasi dimana murid tahun satu di bawa untuk mengelilingi sekolah dan melihat
prasarana yang terdapat disekolah contohnya seperti, pusat sumber, makmal komputer,
padang sekolah, kantin dan banyak lagi.
Daripada segi disiplin pula, saya amat berpuas hati dengan disiplin
yang tinggi dalam kalangan pelajar di SK Pekan Baharu. Pematuhan kepads SOP
amat memuaskan. Contohnya setiap pagi murid akan mengikut laluan yang
disediakan untuk ke kelas dan mengambil suhu terlebih dahulu. Semasa rehat, murid
diatur untuk membeli makanan secara bergilir mengikut kelas dan makan di dalam
kelas masing-masing. Pelajar tidak dibenarkan makan di kantin sekolah. Dengan
SOP ini, penularan kes Covid 19 dalam kalangan warga sekolah SK Pekan Baharu
dapat dielakkan.
Selain itu, saya juga mendapati bahawa kawasan sekolah turut
dihiasi dengan mural yang dapat menarik perhatian murid-murid. Mural yang
dilukis sangat cantik turut disertai dengan pelbagai kata-kata, formula dan
sebagainya. Dengan adanya mural ini, ianya dapat menambahkan ilmu para pelajar
dan menguatkan ingatan tentang sesuatu yang telah dipelajari. Kebersihan di
kawasan sekolah juga sangat memuaskan. Guru-guru juga menunjukkan sikap komited
terhadap tugas yang dipertanggungjawabkan. Para guru dilihat menepati masa
untuk memulakan kelas masing-masing. Para guru juga mengajar di setiap kelas
pada waktu yang ditentukan dan sekiranya guru tersebut tidak hadir, maka
seorang guru yang lain akan ditugaskan sebagai guru ganti bagi masa tersebut.
Gambar semasa pemerhatian:
Gambar
1 Bilik Mesyuarat |
Gambar 2 Bilik Mesyuarat |
Gambar
3 Pusat Akses |
Gambar 4 Pusat Akses |
Gambar 5 Surau |
Gambar 6 Surau |
|
|
Gambar 7 Bilik Operasi Pentaksiran |
Gambar 8 Bilik J-Qaf |
Gambar
9 Bilik Pengurusan Sukan |
Gambar 10 Makmal
Sains |
Gambar 11 Pusat Sumber
Sekolah |
Gambar 12 Bilik
AADK |
|
|
Gambar 13 Bilik Muzik |
Gambar 14 Bilik Muzik |
Gambar
15 Bilik Bimbingan dan Kaunseling |
Gambar
16 Makmal Komputer |
Gambar 17 Bikik
Prasekolah |
Gambar
18 Bikik Pendidikan Khas |
Gambar
19 Bilik Salin Pakaian
Murid |
Gambar 20 Bengkel
Kayu |
Gambar 21 Gerbang Nama
Sekolah |
Gambar 22 Pondok
Keselamatan |
Gambar 23 Tapak
Perhimpunan |
Gambar 24 Taman
Permainan |
Gambar 25 Kolam Ikan |
Gambar
26 Tempat Beristirehat |
|
|
Gambar 27 Tandas |
Gambar 28 Padang
Sekolah |
Gambar 29 Track
Simulasi |
Gambar
30 Taman |
Gambar 31 Gelanggang Serbaguna |
Gambar 32 Dewan
Perhimpunan |
Gambar
31 Pondok Pekerja Swasta |
Gambar 32 Bilik Darjah |
6.2 Temu bual
Temu bual berlaku dalam dua keadaan iaitu secara langsung dan tidak
langsung. Temu bual secara langsung ialah apabila saya meminta izin daripada guru
berkenaan untuk bertanya beberapa soalan manakala temubual tidak langsung pula
ialah semasa saya berinteraksi dengan guru-guru semasa di kantin atau di dalam
bilik guru. Melalui sesi ini saya menerima banyak pengetahuan tentang alam
pendidikan. Para guru tidak segan berkongsi pengalaman dan pengetahuan mereka
kepada saya. Saya juga belajar untuk berinteraksi dengan betul melalui penyusunan
kata dan tingkah laku yang baik agar tidak menimbulkan rasa tidak disenangi
oleh para guru.
Melalui temu bual yang saya jalankan, banyak ilmu yang telah saya
perolehi. Dalam temu bual yang telah saya laksanakan, pelbagai topik telah
diutarakan yang kebanyakkannya berkisar mengenai ilmu pendidikan dan sekolah
itu sendiri. Banyak perkara dan maklumat yang diperolehi. Saya telah menemubual
beberapa pihak seperti Guru Penolong Kanan 1, guru panitia, kakitangan sekolah
dan murid.
Banyak ilmu yang telah saya perolehi daripada kaedah temu bual ini.
Antaranya tentang pengajaran dan pembelajaran di rumah (PDPR). Saya mengetahui
tentang bagaimana guru memainkan peranan mendidik murid semasa PDPR. Selain
itu, saya juga dapat mengetahui tentang bagaimana pentaksiran diadakan
memandangkan peperiksaan awam seperti PT3 dan UPSR telah dumansuhkan.
Seterusnya saya juga dapat mengtahui tentang masalah disipilin dalam kalangan
murid dan bagaimana guru disiplin mengatasi masalah tersebut. Disamping itu,
saya juga dapat mengetahui tentang peranan pihak pentadbiran sekolah dalam
memastikan kecemerlangan sekolah dalam bidang akademik mahupun kokurikulum.
Bagi mendapatkan maklumat sedemikian saya telah merancang soalan terlebih
dahulu sebelum memulakan sesi temubual. Hal ini bagi memastikan sesi temubual
itu berjalan lancar dan tidak membazirkan masa guru.
6.3 Soal
Selidik
Saya telah menjalankan soal selidik kepada seorang murid lelaki dari
kelas 6 Efektif dan seorang perempuan dari kelas 6 Efisien. Tujuan soal selidik
ini diadakan ialah bagi melihat perbezaan individu tentang persoalan yang kami timbulkan.
Oleh itu kami telah memilih murid lelaki dan perempuan kerana perbezaan jantina
juga mempengaruhi perbezaan individu.
Melalui soal selidik yang telah saya jalankan saya mendapati bahawa
murid lelaki lebih gemar barmain atau bersukan berbanding murid perempuan. Hal
ini jelas kerana murid lelaki lebih aktif dari segi fizikal berbanding murid
perempuan. Selain itu saya juga mendapati murid lelaki lebih gemarkan subjek
mengira berbanding bahasa. Ianya bertepatan dengan teori kecerdasan pelnagai
Howard Gadner. Oleh hal yang demikian para guru perlu mengambil berat akan hal
ini supaya dapat mengimbangi kelebihan dan kekurangan murid berdasarkan
perbezaan individu. Borang soal selidik saya lampirkan pada muka surat sebelah.
7.0 MURID DAN ALAM BELAJAR
7.1 Lukis Semula Susun Atur Bilik Darjah Dan Huraikan
Kesesuaian Mengikut Kaedah PdP Semasa
Meja guru Rak
buku/Al-Quran Papan Putih
7.2 Bahan Dan Sumber Yang Mudah Digunakan Oleh murid
PdP yang berkesan bukan sahaja bergantung kepada cara guru mengajar
atau menyampaikan ilmu tetapi ia juga dipengaruhi oleh bahan bantuan mengajar
yang digunakan oleh para guru. Sepanjang saya menajalani PBS di SK Pekan Baharu
selama seminggu saya mendapati terdapat beberapa bahan bantuan mengajar yang
digunakan oleh guru-guru disekolah tersebut.
7.3 Sumber
Pembelajaran yang Berasaskan TMK
Pendidikan dan TMK saling memerlukan antara satu sama lain ibarat
aur dengan tebing. Oleh kerana negara dilanda pandemik, maka aplikasi TMK ialah
inisiatif terbaik bagi meneruskan kelangsungan pendidikan di Malaysia. Oleh
yang demikian juga terdapat banyak bahan berbentuk nota, audio, video, latihan
dan modul yang disediakan oleh para guru secara atas talian. Justeru
murid-murid di sekolah telah diberi ruang untuk menggunakan TMK sebagai sumber
pembelajaran. Hal ini turut disokong oleh kemudahan fasiliti yang disediakan
oleh pihak sekolah. Di SK Pekan Baharu terdapat sebuah makmal komputer yang
boleh digunakan oleh guru dan murid. Dengan ini guru juga boleh mengajar dengan
menggunakan kemudahan TMK. Selain itu, ia juga akan menarik minat murid kerana
lazimnya murid-murid pada masa kini amat berminat dengan TMK.
Sungguhpun begitu, para guru perlu memantau aktiviti pelajar sama
ada mereka benar-benar mengikuti pelajaran atau mereka mengambil kesempatan
untuk melayari internet. Contohnya ada murid yang mengambil kesempatan untuk
menonton video di Youtube tanpa kebenaran guru. Hal ini akan menganggu tumpuan
mereka terhadap pengajaran. Oleh itu, guru perlulah memastikan perkara
sedemikian tidak berlaku semasa pelajar menggunakan komputer.
7.4 Penglibatan Murid Dalam Aktiviti Pembelajaran
Di SK Pekan Baharu semua murid diwajibkan untuk mengikuti setiap
aktiviti pembelajaran. Murid yang didapati tidak mengikuti PdP tanpa alasan
yang kukuh akan dikenakan tindakan disiplin. Sepanjang tempoh saya berada di
sekolah tersebut, saya mendapati kesemua murid dapat melibatkan diri dengan
aktif dalam aktiviti pembelajaran. Memandangkan ia minggu pertama persekolahan
secara bersemuka setelah sekian lama belajar secara atas talian. Keterujaan
dapat dilihat pada wajah murid-murid yang begitu bersemangat untuk hadir semula
ke sekolah bersama rakan-rakan mereka. Namun begitu pematuhan SOP tetap diberi
penekanan oleh pihak sekolah bagi mengekakkan jangkitan Covid-19 dalam kalangan
pelajar dan guru-guru.
Akan tetapi laut mana yang tidak bergelora, terdapat juga
segelintir murid yang meragam apabila dihantar ke sekolah. Ada yang menangis
kerana ditinggalkan ibu bapa, ada yang tidak mahu memasuki kelas kerana
takutkan guru dan pelbagai lagi ragam murid-murid. Sungguhpun begitu, para guru
di SK Pekan Baharu sememangnya sudah masak dengan perkara sedemikian dan mereka
menghadapinya dengan sabar sehingga dapat membuatkan murid-murid seronok untuk
datang ke sekolah. Hal yang demikian jelas menunjukkan bahawa betapa guru-guru
inginkan yang terbaik untuk anak didik mereka.
LAMPIRAN 1-5
AMALAN
REFLEKSI
PENGALAMAN
BERASASKAN SEKOLAH
( Perlu disediakan bagi setiap aktiviti yang
dijalankan oleh pelajar.)
1. Isu /
Perkara yang difokuskan: ·
Tasmik bacaan Al-Quran Kelas 6 Efektif
dan 6 Efisien (21/3/2022) |
2. Analisis
Isu / Perkara yang difokuskan: 2.1 Kekuatan: ·
Dapat mengenalpasti kesalahan
dalam bacaan murid. ·
Dapat membetulkan bacaan murid ·
Memberitahu cara bacaan Al-Quran
yang betul 2.2 Kelemahan: ·
Kekangan masa ·
Guru tidak dapat memberikan
tumpuan sepenuhnya terhadap semua pelajar |
3. Cadangan Penambahbaikan: ·
Murid dibahagikan kepada
beberapa kumpulan mengikut tahap bacaan dengan ini guru dapat memberikan
tumpuan yang lebih terhadap murid |
LAMPIRAN
1-5
AMALAN
REFLEKSI
PENGALAMAN
BERASASKAN SEKOLAH
( Perlu disediakan bagi setiap aktiviti yang
dijalankan oleh pelajar.)
1. Isu /
Perkara yang difokuskan: ·
Kedatangan pelajar ke sekolah
pada waktu pagi (24/3/2022) |
2. Analisis
Isu / Perkara yang difokuskan: 2.1 Kekuatan: ·
Dapat mematikan keselamatan
pelajar yang hadir ke sekolah ·
Dapat memstikan pematuhan SOP ·
Guru dapat beramah mesra bersama
waris pelajar 2.2 Kelemahan: ·
Perjalanan keluar masuk murid
agar tidak teratur kerana kesesakkan jalan ·
Segelintir kenderaan yang memandu
dalam keadaan tidak selamat |
3. Cadangan Penambahbaikan: ·
Pihak sekolah perlu menyediakan
ruang menunggu kepada waris supaya perjalanan untuk menghantar lebih
sistematik dan mengelakkan kesesakkan lalulintas |
8.0 LAPORAN AKHIR
Pelaksanaan Pengalaman Berasaskan Sekolah amat berguna kepada guru
pelatih seperti saya. Hal Ini kerana, tugasan ini memerlukan saya menjalankan
tugasan di sekolah rendah. Dalam memilih sekolah, saya telah memilih Sekolah
Kebangsaan Pekan Baharu. Pemilihan sekolah ini dibuat kerana ianya merupakan
sebuah sekolah yang berada berdekatan dengan rumah saya. Setelah beberapa hari
menjalankan tugasan ini, saya dapati ianya sangat membina sikap positif dalam
diri saya. Antara sikap positif yang terbentuk ialah keyakinan diri. Ianya
memupuk sifat bergaul dengan pelbagai golongan yang ada di sekolah seperti
guru-guru, kakitangan, pengawal keselamatan dan murid-murid. Ketika berhadapan
dengan murid, saya belajar untuk memahami diri mereka dan dapat berinteraksi
dengan mereka. Saya juga belajar bagaimana untuk mengawal keadaan kelas.
Bukan itu sahaja, malahan saya juga diberi penerangan bagaimana
aktiviti kokurikulum dijalankan di sekolah ini baik semasa pandemik dan sebelum
pandemik. Aktiviti kokurikulum yang dijalankan bukan sahaja merangkumi bidang
sukan, malahan kelab dan persatuan serta unit beruniform. Penglibatan oleh
murid-murid dalam bidang kokurikulum adalah menyeluruh. Hal yang demikian
membuktikan bahawa meskipun berada dalam kekangan pandemik yang membataskan
aktiviti kokurikulum namun ia tidak membataskan bakat yang terpendam dalam diri
murid jika berjaya digilap dengan baik oleh pihak sekolah.
Selain itu, sekolah ini turut memantapkan sahsiah dan rohani dalam
kalangan murid-muridnya. Pelbagai program dianjurkan oleh pihak sekolah seperti
bacaan yassin pada setiap hari Khamis. Selain itu, terdapat juga program Kem
Bestari Solat bertujuan untuk membetulkan cara solat murid-murid dan memupuk
kesedaran bahawa pentingnya menjaga solat dalam kehidupan
Berdasarkan tugasan ini, dapatlah saya mengetahui bahawa saya
banyak belajar mengenai suasana sekolah yang sebenar sekaligus dapat memahami
budaya sekolah, organisasi sekolah dan prasarana yang perlu ada dalam
mewujudkan pembelajaran yang berkesan. Saya berharap agar PBS yang seterusnya
saya akan lebih bersemangat dan dapat memperbaiki kekurangan pada PBS yang
pertama ini. Semoga saya dapat menjadi seorang guru yang berdedikasi kelak.
0 Comments